Ja ja, man kan få cancer av allting...

Jag fullkomligt älskar vin. Jag kommer säkert dricka många flaskor innan jag dör. Men vill jag dö av att ha druckit vin? Nej tack. 

Ja... vi får cancer, var som helst, sen finns det massor med grejor som göder tumörer, lite beroende på vilken typ av cancer vi har. Jag hade en östrogenberoende tumör. Den smaskade i sig och kan ha (enl onkologen) vuxit sig stor de sista 6 månaderna på p-piller. Läskigt. Sen har vi ett jättemonster där ute, som man faktiskt nästan aldrig pratar om konstigt nog, som man bara läser en liten undersökning om och sen alla gånger tänker "Ja ja, man kan få cancer av allting"
Ja, så tänker de flesta av oss, eller? Vilka av er som läser det här väljer bort rödvin, och socker för rädslan att få bröstcancer, vilka väljer bort rött kött för rädslan att få ändtarmscancer? Ingen förmodligen.

Jag har tänkt massor på det här de sista dagarna. Det har slagit mig flera gånger under min sjukdomsperiod att något har ju hänt, vad har jag gjort annorlunda mellan 2008 och 2010? (Enligt uträkningar tror man att min tumör när jag gjorde MA funnits i ca 2 år, och på dessa två år hann den bli 7x7x2,5 cm)
Det första jag tänkte på var faktiskt vin och godis.... Min konsumtion av särskilt rödvin ökade drastiskt när jag skilde mig. Låter som jag blev alkis, så var det inte, men jag  drack aldrig särskilt mycket innan, jag gick ut någon gång per år kanske, när jag blev singel ändrades det till att jag var ute och tog ett glas med kompisar var och varannan dag, någon polare kom över, tog ett glas vin, och på någon fest ganska många. Och jag har nästan bara druckit rödvin. Så vad händer i kroppen när man dricker rödvin?
Jo här kommer några meningar jag tagit ur någon av de länkar jag lagt här som alla handlar om alkohol och cancer.


Alkohol ökar också risken för cancer i bröst och livmoder hos kvinnor, där alkoholen misstänks påverka östrogennivåerna på ett sätt som kan öka risken för tumörbildning.



Kommentar: ÄVEN OM INMUNDIGANDET av alkohol, sannolikt oavsett sort, sedan nästan 100 år tillbaka är förknippat med ökad cancerrisk är de bakomliggande orsakerna ännu höljda i dunkel. Vad man dock med tämligen stor säkerhet vet, är att alkohol i sig inte är carcinogent utan är en substans som på olika sätt bidrar till eller underlättar utvecklingen av cancer. Sammanställningen av dagens kunskap inom området pekar inte ut några nya säkra alkoholrelaterade cancerformer, men artikelförfattarna för fram intressanta diskussioner kring bakomliggande etiologier. Det finns nu åtskilliga studier som framhåller sambandet mellan alkohol och cancer och alkohol, tobak och cancer (se tabell 1).
 TABELL 1 
 Hög risk Ökad risk
 Orofarynx Kolon-rektum
 Larynx Bröst
 Esofagus 
 Hepar






och så här håller det på i artikel efter artikel. Dock kan man läsa att det ännu inte bevisats att duktal cancer (caner som startar i mjölkgångarna vid bröstcancer och är den vanligaste varianten) skulle ha något samband med alkohol, och dessutom förstår man ju att man praktiskt taget ska vara alkoholist för att drabbas när man läser. Men vad är då "för mycket alkohol"? Jag kan i alla fall säga att många jag känner, i min egen ålder är enligt dessa rön i risk zonen. I vår generation (ta nu inte åt er om ni är i min ålder och inte dricker, då är ni heller inte i någon risk zon, grattis) är inte en och en halv flaska vin i veckan några stora mängder alkohol, men det är det i cancervärden och i alkoholforskarnas värld.
Alkohol ökar östrogenet i kroppen på kvinnor vid intag i genomsnitt på 1 dl per dag. Har man en östrogenberoende tumör (osäker på om man kan FÅ cancer av att dricka, men göda den måste det ju kunna göra) och dessutom kanske äter p-piller... ja då har man ju en invärtes östrogenpåverkan som kan få tumören att växa snabbt och gotta sig där inne.

Jag vet inte.... jag är osäker... tror jag att det kan ha påverkat min tumör? Dont know... men det är helt klart värt att tänka på. Men just nu när jag sitter här och funderar så avslutar jag ändå mina tankar med "man kan ju få cancer av allt"...... inte ens jag är rädd för att det jag stoppar i mig kan ge mig cancer. Jag borde verkligen ha vett att vara rädd. Det behövs mera forskning. Det finns MASSOR med forskning som visar på att det vi stoppar i munnen, mat, alkohol, tobak mm på olika sätt när man ÖVERKONSUMERAR ökar risken för cancer. Vi vill ju stoppa cancer, right? Är det inte dax att forskningen verkligen fastslår en del grejor, där de faktiskt är säkra? Som att stor konsumtion av rött kött ökar risken för tarm och ändtarmscancer? Jag visste inte det. Det sista min ex mans onkolog sa till honom när han blev utskriven från Radiumhemmet var " det ser bra ut, det finns stora chanser att du kan leva i tio år till! OM du sköter dieten (inget rött kött bla)".... detta säger en människa som sett många många cancerfall av tumörer i tarmar....

Jag vet inte..... välj själv. Här nedan är ett fåtal av alla artiklar om alkohol och cancer.
Helt klart är det ju att det vi stoppar i oss faktiskt kan ge oss cancer. Jag känner att det vore skönt med mera forskning runt det här. Vad fan ÄR det för tillsatser i vår man eg? Vad finns det för risker och hur stora är dom. Men mera forskning skulle säkert flera cancerfall om året kunna räknas bort. Fan, det behövs massor med pengar till cancerforskningen... hur gör vi med det? Varför ökar bröstcancer hos unga tjejer så snabbt? NÅGONTING PÅVERKAR VÅRA KROPPAR ATT UTVECKLA TUMÖRER, OCH DET ÄR INTE BARA EN REN TILLFÄLLIGHET, det kan vi vara jävligt säkra på. Men det är också det enda som är säkert.




http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2769872
http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Skador-och-sjukdomar/
http://www.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/article12439700.ab
http://mabra.com/alkohol-kopplas-till-okad-risk-for-cancer/
http://web.orionpharma.se/opn/page?id=3015&key=12579&editionkey=12805

Kommentarer

  1. Jag tror på måttlighet. Det är klart att vissa saker är skadliga för kroppen om man överkomsumerar, men man måste ju få unna sig både ett glas vin och en chokladbit ibland (;
    Jag testar förresten Herbalife, proteindryck just nu. Det är säkert heller inte bra, men förhoppningsvis är det bra för vikten (=
    Kram Anna B

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg