Glömmer

Äh.... jag glömde ju hälfen av frågorna till läkaren. Bland annat varför min hjärna är i nått sleepingmode fortfarande, eller slowmode eller vad man ska kalla det för. Det är lite surt och känns helt klart som ett hinder. Vi pratade om sjukskrivning och hon försökte övertyga mig om att jag inte ännu kan vara återhämtad, det tar lång tid, men vi möttes på halva vägen, jag blev glad och hon blev glad ;) Allt annat ser bara fint ut, dock får jag vänta ett år innan det blir snack om en ny ratt, så jag behöver väl inte fundera så mycket på det, för övrigt är det mammografi och ultraljud som gäller en gång per år, thats it.

En liten utsvävning var väl (det här händer som sagt varje gång jag entrar den där jävla cancervillan) att de kikat på min tumör igen och kanske kommit fram till att jag behöver en totalblockerare, det är inte positivt i min värld, det betyder i så fall att jag helt blir av med östrogen och måste få några sprutor lite då och då, och de insatta förstår kanske vilka biverkningar det kan ge. Känns surt, men det är inte helt bestämt, jag har en ganska liten risk för återfall vilket då inte talar för en totalblockerare, men min tumör växte monstersnabbt av östrogenet och det ökar risken för återfall, därför kanske de kommer fram till på konferens att jag ska ta den totala blockeraren, får jag veta nästa vecka. Normalt sett ger man inte detta till kvinnor som inte redan är i klimakteriet, och det är jag ju inte ens i närheten av...
Tamoxifen snackade vi lite om... hon sa att den vanligaste biverkan var just den jag märkt av tydligast att stubinen kan bli väldigt kort. Jag känner mig inte alls argare eller surare men när jag väl blir arg blir jag helt hysteriskt arg, och det har jag inte direkt känt förut, det är nytt och jobbigt. Jag får helt enkelt låta bli att lacka till överhuvudtaget, hålla mig undan situationer där det kan hetta till, låsa in mig... bli enstöring... oj, nu gick jag lite långt kanske ;) Jag kan kanske känna att mitt tålamod inte alls är vad det var, jag har förändrats från att vara en peoplepleaser till motsatsen, jag säger helt plötsligt vad jag tycker rakt ut och orkar inte riktigt bry mig om konsekvenserna. Ganska obehagligt, men man får väl försöka leva med det och komma runt problemet, det är ju bara fyra år och 10 månader kvar tills jag ska sluta äta skiten.... hrm. Jag ska fortsätta njuta av att vara frisk, lite skavanker och utsvävningar är småsaker i sammanhanget. Nu e det bara att vara glad för livet. Det känner jag varje dag, minst en gång tänker jag att jag är så så glad för att jag är frisk! Gud, för fan, var glada att ni e friska ni som är det, och ni som inte är det, kämpa vidare, det kommer bättre dagar. arg8_61130743_138922042_156239886.jpg
Holly har klippt sig idag, jätte mycket, minst 2 decimeter. Hon fick själv välja hur mycket hon skulle klippa och hon blev jätte nöjd själv. Vi har en mysdag, det var vi värda. Det är helt sjukt hur trött jag blir av ett kort litet besök till läkaren, det tar musten ur mig, slår aldrig fel, men nu ska det förhoppningsvis dröja innan jag behöver besöka ett sjukhus igen :D YAY.

Kommentarer

  1. Tråkigt om du skulle behöva medicinera ännu mer för hormonerna....Jag har följt det mesta av din resa så här långt och i och med att du ligger något före mig i behandling är det himla bra för då får jag om inte annat en förvarning om hur det kan bli. Är klar med cellgifter och ska opereras nästa vecka (omvänd ordning jämfört med dig alltså). Hu om det blir sådan påverkan på humöret som du skriver om... Själv jobbar jag som lärare och det duger ju inte att få utbrott jämt och ständigt!!! Förresten kan det mycket väl vara så att när man är klar med behandlingen som du är så blir det mer jäklar anamma i en och man vet vad man vill. Eller så är det Tamoxifenet. Eller en kombination. Lycka till oavsett!
    Maria

    SvaraRadera
  2. Tack Maria. Jag var kanske otydlig, det är eg inte så att jag blir arg oftare eller lättare direkt.. jag har inte ens haft pms, men när jag väl kommit dit att jag känner mig lite lack då går det fort som satan... pang så e jag så arg att jag inte vet vad jag heter, jag har aldrig varit sådan tidigare. Men jag vet inte heller, jag kanske inbillar mig... men det är väl skillnaden jag känner som jag vet att jag inte haft problem med tidigare. Dock är det ju jätte olika för olika människor, du kanske slipper må som jag gör. Får jag ytterligare en blockerare kan det bli mkt värre så jag får väl hålla tummarna .... Det kan vara som du skriver också, jag känner ju lite att jag inte har tid med det jag anser är bullshit och helt enkelt inte orkar lyssna längre, det kanske inte har med tabletterna att göra, vem vet. Jag är förändrad, varför eller hur är svårt att förklara, men det är bara att göra det bästa av det! Hoppas du snart känner dig pigg igen, operationen i sig var inte så farlig tycker jag, hoppas det är så för dig med! Ska du strålas?

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Vad är det mer du ska få för antihormonell behandling? Jag ligger i startgroparna för min, får sista strålet på fredag och tänker börja knapra mina piller på lördag. Sprutorna som jag redan tagit i ett halvår ska jag fortsätta med.

    Kram Liselott

    SvaraRadera
  4. Liselott, jag minns inte vad de heter, men det är i sprutform och ska blockera östrogenet helt. Tamoxifen är ju någon mittimellan variant för de som inte redan hamnat i klimakteriet. Vad har du fått för behandling hittills? Och i vilket syfte? Taxotere ska ju vara någon form av antihormonbehandling den också, men mitt östrogen är starkt, tydligen :)
    Med den här sprutan skulle jag åka in i klimakteriet till 100% (det enda positiva är väl att slippa mens...)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Heeej! Läste din förra blogg o följer nu denna! Ligger ca 2 v efter dig i beh o jag måste verkligen gratulera dig vilken jädrans härlig fart det är av din hårväxt. Du är så fin, håret ser så tjockt o friskt ut o du passar så bra i kort! Själv ser jag bokstavligen ut som en rugguggla med glest fågelfjun uppe på huvudet men ngt "tjockare" växt på sidorna.. Upplevde du att det tog längre tid för håret "uppepå" att växa jämfört m sidorna?! Hur är det m ögonfransar/bryn? Jag har runt 10 underfransar på vardera öga, går oerhört sakta tycker jag! Kramar skickas till dig och jag glädjs m dig att du även har bockat av "summeringsbesöket" hos läkaren!

    SvaraRadera
  6. Ah, Zoladex! Den har jag haft sen jag började med cellgifterna, och ska fortsätta i 5 år till.... Jag kan inte ta Tamoxifen eftersom jag har haft blodpropp, så jag ska få Arimidex istället och då måste jag vara i klimakteriet, annars funkar dom inte, så jag får stå ut med sprutorna.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Glömde säga... Jag fick Zoladex under cellgiftsbehandlingen för att skydda äggstockarna, för att dom skulle få vila under behandlingen. Sen var det väl meningen att jag skulle sluta med sprutorna och börja med Tamoxifen, alternativt både Tamoxifen och Zoladex samtidigt i 3 år och sen bara Tamoxifen ytterligare 2 år. Men nu får jag ju som sagt inte ta Tamoxifen, så det blir Zoladex och Arimidex i 5 år istället.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Japp, jag ska strålas lika länge som du om allt går som planerat. Sedan ska de passa på att plocka bort en cysta+äggstock när jag ändå är sövd (har inte med bc:n att göra) så i kombination med Tamoxifen kommer jag kanske att bli ett pms-monster. Den tiden den sorgen. Hoppas bara att det inte blir för mycket smärta eftersom vi ska skola in vår ett och ett halvt-åring på förskolan i samma veva. Bra tajming, eller hur?
    Det är nog, som du säger, svårt att sätta ord på hur man förändras men jag tror att det är oundviktligt, hormoner eller ej. Att inte stå ut med bullshit är ju sunt! Jag hoppas också att jag verkigen reagerar på sådant som jag tidigare låtit passera. Kanske den här skiten har något gott med sig ändå.
    Rugguggla var förresten en bra beskrivning av hur man ser ut! Jösses, vad man ska stå ut med i spegeln.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  9. Hej igen! Känner igen det där att man glömmer hälften av vad man tänkt fråga om. Verkar finnas en massa varianter av behandlingarna (och hur de lägger upp saker och ting) när man läser alla kommentarer. Jag har inte träffat någon läkare på onkologen sedan jag blev klar med cellgifterna. Jag fick ett samtal med läkaren på strålavdelningen samma dag som jag fick min sista strålbehandling och sedan ska jag träffa en sköterska på onkologen på fredag. (Läkarbesök annars skulle inte bli förrän i början på januari). Antar att hon(sköterskan) ska informera om vad som kommer ske framöver. Vad var det för typ av efterkontroll som du var på? Vad kollade de för blodprover? Jag har inte tagit några prover på ett bra tag nu. Jag får nog skriva ner lite frågor tills på fredag när jag träffar sköterskan. Jag äter Nolvadex(ska väl vara ungefär som Tamoxifen). Det jag främst märkt är viktuppgång och sedan tycker jag att jag svullnar i fötterna. Det är vad jag märkt hittills. Jag håller med om att du är jättefin i ditt korta hår. Du verkar ha perfekt huvudform för kort hår. Själv känner jag mig inte alls bekväm i mitt korta hår. Det får allt växa lite till. Ja, det växer lite märkligt. Tjocknar till fram till sist verkar det som. Blev orolig att jag skulle få ha tunt hår framme vid pannan, men det ser ut som det ska blir normalt där också nu. Håller med någon här om att Ögonfransarna har väldigt lång startsträcka för att växa. Jag tycker det har tagit en hel evighet. Det gör rätt mycket för utseendet om man kan måla sina ögonfransar, speciellt om man ska acceptera att ha så kort hår. Försökte måla lite när jag tyckte mig se lite fransar, men det var så glest så jag höll på att peta ut ögonen när jag skulle måla. Jag lade helt enkelt ner det ett tag. Nu har det dock äntligen tagit fart och nu ser det ut att bli massor med ögonfransar, men de är ju ganska korta än så länge. Som man har längtat! Har börjat jobba så smått igen. Skönt att göra lite "normala saker" igen! Ha det bra. Kram Mari

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg