Behandling med tamoxifen...

...har funderat på vad underbart pigg jag känner mig... har varit slarvig med tamoxifenet ett tag och inte tagit det alls på 4-5 dagar.... det är också annat som ändras ganska snabbt när jag ändrar intaget på dom här hormonreglerarna, bla hårväxten på kroppen (svårt att säga om det gör skillnad på huvudet) .... undrar hur jag mår egentligen av dom där... Men hur ska man veta vad som är vad egentligen.... jag ska så klart inte hålla på och  trixa med det där. Men nu när det ändå är gjort kan man ju fundera lite på hur det påverkar välbefinnandet. Nu är vi där igen, frågorna runt behandlingens vara eller ej... hur vill man må, och vad är riskerna i jämförelse med vad ett bra välbefinnande ger dig varje dag....

mmm tål att tänkas på.


Obs! Alla har olika känsliga tumörer och olika stor risk, jag utgår endast ifrån min egen diagnos, och jag personligen hade inte någon stor risk att drabbas igen (jag antar att man räknat in risksänkning för återfall som tamoxifenet eventuellt ger.)

Fortsätter fundera lite på det där....

Kommentarer

  1. Kom på när jag läste ditt inlägg att Tamoxifenet och jag firar 1 år idag, bara 4 år kvar :)

    SvaraRadera
  2. Hörrududu Ida! Nu tar du och tar dom där jävla tabletterna varje dag- så det så!! ( Oj - där kom den gamla lärarrösten tillbaka- sitter här och pekar med hela handen ;))

    SvaraRadera
  3. Appropå Tamoxifen. När börjar man äta dom? Jag är inne på första strålningsveckan. Vet att jag ska få antihormoner men har inte fått besked om när jag ska börja. Kram! Ann

    SvaraRadera
  4. Hej Ida,

    Jopps, det är bara halvkul att äta Tamoxifen. Har varit förkyld i en vecka, först nu så märker jag skillnaden när jag tränar och inte tränar. De där j..la vallningarna kom ju med raketfart.

    Nä, nu vill jag bli frisk så jag kan fortsätta mina träningspass - lär väl göra det... vid sista besöket hos läkaren, fick jag veta att enligt ny forskning så ska jag (vi) äta Tamoxifen i 10 år.

    Kram Monica

    SvaraRadera
  5. Grattis Carin!! :)

    Kattis: Ja mamma ;) ... skämt å sido, klart jag ska ta dom, bara så omotiverat när man märker att man mår bättre utan :-/ Men jag vill ju INTE ha tillbaka eländet, i fall att någon missat det ;)

    Ann: Jag började samma dag som strålningen! Men en del väntar till efter har jag hört.

    Monica, jag har inte haft någon vallning, men min läkare sa att det kanske beror på att min kropp funkar som vanligt (reg mens) så länge det är så brukar vallningar vara mindre förekommande. Om det stämmer vet jag inte, har iaf inte haft sånna. Men sista två veckorna blir jag röd och det hettar om öronen, så där man kan bli om man blir riktigt generad, men det bara kommer från ingenstans när jag typ sitter och jobbar, inget generande alls alltså, sen känner jag mig jätte varm om och det pulserar i kinderna ibland. Det är nått jag inte upplevt förut. Jag hänvisar allt konstigt till Tamoxifenet ;)
    Ja, jag har hört det också, det där om tio år.... men min läkare har inte tagit upp det ännu...

    Monica, var i behandlingen ligger du?

    SvaraRadera
  6. Hej igen,
    Jag ligger ganska exakt en månad efter dig. Funderar lite... man kanske inte ska hålla på att jämföra sig med andra. Men å andra sidan så måste vi få lyfta våra frågor och funderingar.

    Jag tror att problemen vi har när vi äter Tamoxifen stavas obalans. Jag har hittat mitt sätt att få bukt med gråten (typ hela tiden), humöret, vallningarna, muskelvärken - och det är genom att träna varje dag.

    Kram Monica

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg