Provocerande kampanj från Cancerfonden?

Jag slås av vilket avsky en kampanj med tanken att minska cancer kan få. Jag tänker då på den på omtalade kampanjen på bal Facebook som heter "30 dagar 30 Nej" . Här upprörs så många av de alternativ man avstå från så in i den mildaste grad att de väjer att tala om att de "säger Nej till Cancerfonden"..

Vuxna människor vet EXAKT varför dessa alternativ hamnat här och det finns en poäng med att inte sola utan solskydd mitt på dagen, och att äta alldeles för mycket rött kött (av en kvalité där man tillsatt sådant som inte ska finnas i kött.) men man väljer då att hävda att cancerfonden sätter upp helt felaktiga riktlinjer för kampanjen och kommenterar det vi alla redan vet, att solen är livsviktig för oss och att rent kött ger oss en massa bra saker.

Det går ju inte att göra en kort kampanj med att posta 400 långa studier som människor ska ta till sig för att förstå, och vi har väl hjärnor att tänka med, till och med jag som har hjärnan halvtom på celler just nu. POÄNGEN ÄR ATT FÅ MÄNNISKOR ATT TÄNKA TILL.

Sen har jag god lust att även använda KAKANS motto om "kränkta män" och vända den lite mot oss sjuka människor som blir otroligt kränkta vid tanken på att vi kanske själva har en del i det hemska som hänt oss. Det KAN vara så, det BEHÖVER inte vara så. Vi behöver ju oavsett varför vi hamnat här se till att de som kommer efter oss gör sitt bästa att inte hamna i denna situation. Vi kanske har en gen som vi inte kan göra något åt, vi kanske bara får skiten ändå, eller så har vi levt ett liv som gjort att vi hamnat där, men snälla, bli inte kränkta, kampanjen är inte riktad till dig som är sjuk, den är riktad till friska människor som fortfarande kan ändra sin livsstil för att öka chansen att inte bli sjuka. 2/3 av dessa friska människor som gör rätt val i livet kommer ändå att få cancer, men 1/3 kanske kan räddas.
Och det är det här KANSKE, ... det KANSKE kan vara värt att tänka till, räddar vi en från detta elände är det en viktig människa.

Kom igen nu ... va vuxna, allihopa. Vi kan ju inte säga nej till cancerfonden, vilken idiot kan göra det.?

Jag vet inte varför och kommer aldrig få reda på om det är min gen, eller allt socker jag tryckt i mig genom mina 39 år eller om jag bara haft otur, men säga nej till Cancerfonden som hjälper mig i detta nu att se till att jag får behandling som det ligger mycket forskning bakom är om något jag aldrig kan förstå hur man kan bli så arg på. Varken friska eller sjuka.

Kommentarer

  1. Kloka du!Jag följde dig förra gången....Du och jag hade i mycket samma upplevelser och syn på livet.Eftersom jag nu tillhör "de friska"...jo det har jag bestämt...så har jag inte läst bloggar men Idas galleri dyker ju upp på Fb. Du skriver bara bäst så nu kommer jag att läsa, om än inte kommentera. Bara en sak: Jag skulle säkert klara en ny behandlingsomgång men vill aldrig vara tvungen att berätta för mina två, vuxna barn igen! Kram Ninni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt- Är man frisk så är man. Jag har heller inte varit med i grupper på fb eller läst bloggar, mest för att jag varit fullt upptagen med att vara frisk. I den sits jag befinner mig nu är jag glad att jag gjort precis så. Jag är stark, frisk och kan gå in i detta med kraft igen. Precis som du vet jag att jag säkert klarar en runda till, men håller också med om att det vidrigaste är att dra min dotter genom detta igen. Det var jobbigare denna gång för hon är större, och när man själv är rädd och inte riktig vet vad som ska hända... det är ingen rolig period. Det var jobbigt att se hela familjen få det här beskedet igen, jag är så ledsen för det. Vidriga cancer. Du är välkommen att läsa, ännu bättre att du kollar in min verk på fb, det är mest bara friska grejor där :) KRAM TILL DIG!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg