Läser cancerbloggar

Googlar cancerbloggar och läser... tycker alla slutade uppdatera för något år sen. Lever dom inte längre? Jag vågar inte ta reda på, och vad spelar det för roll. Det är som om jag inte kan fatta vad det är som händer med mig. 

Dom skriver roligt, så som jag ofta hörde om min första blogg, den är rolig mitt i det svarta. Jag känner mig inte rolig alls nu, jag är i ett stadie där jag håller andan, inte vill ge med mig. Jag fattar det inte helt enkelt. Men jag skrattar högt åt elände och komiska händelser i cancerns spår. Jag borde egentligen dammsuga för jag nyser gång på gång och det gör så JÄVLA ont. Det är topp ett på göra-ont-skalan. Mitt bröstben pallar inte explosionen av en nys. Klarar mig ändå rätt bra med den här skapligt gigantiska tumören i bröstbenen så länge jag inte nyser, hostar, skrattar, behöver ta i, bära saker eller vrida kroppen i sidled. 

När jag trodde att jag hade Tietze Syndrome så pallade jag med smärtan, för det var en inflammation och den kommer att ge med sig (för vissa blir den kronisk) men nu klarar jag inte helt av att tänka bort det onda när jag vet vad det är. Det är så jävla äckligt, och när bröstbenet liksom är poröst för att den här tumören tuggar i sig den, och säkert får lite sprickor och sådant, kan det sprida sig vidare snabbt då? Alltså jag vet inte hur den här skiten fungerar. 

Just nu övar jag på att tänka positivt, går ganska bra ändå? ;)

Idag hade jag promenad och middag på schemat, men jag har en killförkylning och är LIVRÄDD (det ordet kanske har fått en ny betydelse.... ) att bli sjuk till början på veckan när min behandling ska dra igång. Vi lever trots allt mitt i coronapandemin, man glider inte in på KS med en röd näsa i dessa dagar och jag vill heller inte vara den som smittar någon, inte ens med en enkel förkylning. Det blir ytterligare en dag i säng/soffaläge. Nytt år nya möjligheter börjar inte i soffan, men snart snart...

Så här går tankarna "Måste ut och röra på mig, bli stark och fast, jag ska dö?, borde börja äta bättre, var är min kokbok för sockerfria? Jag ska dö? Vad ska vi äta till middag? Vad är det för dag? Jag ska dö? Jag längtar efter vanliga dagar och jobbet, snart är det måndag tack och lov. Jag ska dö? Kommer jag kunna jobba dagen efter behandling? Jag ska dö? Va fan hittar dom inget jävla botemedel för, ett coronavaccin var inget större problem, men cancerepedemin verkar klurigare, eller handlar det hela om pengar? Nu börjar konspiratoriska tankar... är mänskligheten liksom lurad? Jag ska dö? Är det här ett skämt? Nej nu borde jag fan ta en promenad! Jag ska inte dö idag. 

Biopsin från 23/12 är grön och oskön. Jag är
ganska svullen på områden, så här uppenbart
har det inte varit tidigare så mycket har hänt 
senaste månaden bara, svullnaden har tilltagit.







Kommentarer

  1. Jag tyckte att det var viktigt för mig att fortsätta lägga in ett inlägg då och då efter min BC-behandling just med tanke på alla bloggar (bla din) som jag plöjde genom under min behandling och där jag alldeles för ofta upptäckte - när jag klickade på senaste inlägget - att personen var död eller att alla inlägg upphört år tidigare. Jag ville inte vara den personen även om jag inser att OM jag dött så hade jag inte kunnat fortsätta... Vilka jävla val egentligen? Sjukvården förklarade noga att jag inte skulle googla med de cancerbloggar jag läste hjälpte mig enormt mycket under min behandling. Vad vet väl sjukvården om vad som är bäst för mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trots att jag kan gissa varför de bara upphör att skriva tog det tid att komma till insikten. .. eller så vill man omedvetet inte tänka i de banorna. Jag har uppdaterat ibland också, för att tala om för de som följt mig eller som är i samma sits att livet kan vara jäkligt bra efter cancer. Jag har varit väl medveten om att "efter cancer" kanske inte är det men när det känns så ska man ändå få njuta. Jag tänker att man måste ta ansvar för vad man själv klarar av, man och jag tror att de flesta gör det, läser om elände när de är starka och låter bli när de inte orkar, eller vad tror du? Sjukvården är vårt hopp, men nej, dom är ändå inte alls i samma skor. Hoppas du mår ok nu Maria!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg