Cellgifter och att tappa håret

 Tufft med cellgifter på många sätt. Ett av dem är att man ofta tappar sitt hår. Det är beroende av vilken cytostatika man får och hur man reagerar på den. Jag vet ett par cellgifter där jag aldrig hört talas om någon som behållit håret, och ett par där många faktiskt behåller det utan att använda ismössa, men det blir kanske lite tunnare. 

Jag kör denna gång med ismössa för att se om jag kan skona håret något. Idag har det gått 2 veckor och 3 dagar och jag har inte tappat något hår. Effekten som gör att håret lossnar tar 2-3 veckor med det gift jag får nu, så än kan jag inte ropa hej. Har också hört att med detta är det många som "bara" blir lite mer tunnhåriga. 

Så. Spelar det någon roll då, att tappa håret eller behålla delar av det? Svaret är individuellt men jag personligen upplever min behandling 2016, när jag behöll stora delar av det som "enklare" för att andra inte kunde se att jag var sjuk jämfört med 2011 när jag tappade allt, på hela kroppen. Och jag kände mig inte heller lika sjuk när jag såg mig i spegeln när jag fick behålla lite hår. Jag tror också att det kanske beror på hur länge man ska få behandling hur det känns. Här kan man se hur mycket jag tappade på cellgiftet Karboplatin + Gemzar

Det jag känner med ismössan är att det är jävligt krångligt, jag har tjockt hår och det tar tid att blöta eländet, jag måste sitta en halvtimme innan behandling med den, en kvart för behandling och en kvart efteråt. Hade jag inte haft den hade behandlingen tagit 15 minuter och jag hade kunnat dra hem med torrt hår. Nu är jag av naturliga skäl blöt i håret när jag ska hem och just nu är det vinter... Ni fattar, jag blir kall in i benmärgen. 

Ändå är det inte alls särskilt jobbigt med själva kylan när man sitter med mössan på huvudet, det är kallt men hanterbart. Jag klädde mig varmt sist och det hjälpte mycket. Jag ska testa med mössan ett tag till. 

Min erfarenhet av peruk är att den är bra att ha, men jag använde den väldigt lite. Det syns att det är en peruk, i alla fall för ett tränat öga- Jag kan se en peruk på 500 meters avstånd. Det spelar ingen roll om det är äkta hår jada jada, man ser att håret inte är levande och följer rörelser naturligt. Jag kände mig mer bekväm i andra huvudbonader eller inget alls. 

Snart behandling igen, hoppas håret stannar, gör det inte, då överlever jag ändå ;)



Håret just nu, 2021 innan behandling

Rakat 2011

Mer eller mindre kalt 2011

Kort peruk och kortisonstinn. Denna peruk var min favorit och 
jag hittade den hos "smink & perukmakaren" på Söder.

Lång peruk, via vården. Avskydde denna. Note to self, vill inte ha en lång peruk.

Transformation. Smink kan vara bra att ha om man vill 


Kommentarer

  1. Jag hade sju olika peruker som verkligen skulle se ut som peruker för precis som du skriver så syns det på en gång när människor har peruk. De flesta jag känner som skaffat en peruk som ska efterlikna det egna håret har varit missnöjda så varför inte gå wild&crazy tänkte jag. Jag har aldrig varit så snygg i håret som när jag inte hade eget hår :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, 7 st?? WOW. Jag gick också liiiite wild and crazy så jag hade en med mörkt långt hår och lugg, en med den korta frisyren och den som jag fick på remiss som var den i sista bilden här. Den med korta frisyren fick jag flera gånger personer som sa till mig (en gång på apoteket) att jag var så snygg i håret och undrade var jag klippte mig. :)

      Jag tänker kanske att det här är ju inte "bara" en behandlingsrunda utan kanske flera år om kroppen svara på giftet, så ju längre jag får behålla mitt egna desto bättre. Peppar peppar, jag har ganska mkt hår kvar ännu och nu har jag gjort två cykler, börjar på tredje på fredag. Dock lite meck med ismössan. Det tror jag kommer att kännas bättre i sommar av olika anledningar haha...
      Kram Maria!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg