Viktig info ang nedstämdhet och tamoxifen

Var på ett intressant möte med psykavdelningen på radiumhemmet i går och lovade faktiskt dem att sprida detta budskap.
Jag har ju beskrivit här i bloggen att jag mått lite risigt sen jag började med tamoxifen, bl.a. fått en rent horribel PMS samt att jag känt mig helt känslokall, inte deprimerad men heller aldrig riktigt glad. Innan semestern kände jag att nu fan måste nått hända, annars kommer jag att utveckla nått som förmodligen blir värre. Jag blev galen av att jag inte hade lust med något, kom inte igång med träningen, svårt att motivera mig själv.
Ringde kuratorn på cancermekkat i Stockholm och förklarade. Hon sa "du mår inte bra", doktorn ringer dig snart. Sen ringde hon, räddaren i nöden och förklarade " tamoxifen och jobbiga situationer (livshotande sjukdomar, skillsmässa, dödsfall osv ) gör att seratoninet i hjärnan fuckar upp. Hade man kunnat mäta seratoninets nivå hade vi inte haft några problem utan lätt kunnat avgöra att det är en för låg nivå, och då fungerar man inte normalt och enda sättet att lösa det är att tillskott. Detta är heller inget man kan "rycka upp sig ur", aldrig. Av naturliga själ kan det öka, men det kan bli en lång väntan och helt onödig.
De pillrena jag nu får är ren medicinering mot biverkningarna av tamoxifen. Det är som ett kosttillskott, som när du har järnbrist eller vilken brist som helst"

Jag var väldigt negativ till dessa piller, eftersom jag inte anser mig vara deprimerad så kändes det överdrivet. Jag är av en helt annan uppfattning idag, 4 veckor senare. Det är som natt och dag. ALLT är bättre, jag kan koncentrera mig, jag känner känslor, jag tar in saker och känner, jag har lust till massa saker, träningen är igång och det känns roligt, jag vill träffa folk, sociala sammanhang känns inte alls jobbigt, bara roligt. Jag har blivit mig själv igen.
Jag var i en annan värld, min dotter brukade säga "du lyssnar ju inte", och det gjorde jag inte heller, jag var i någon limbovärld som bara bröts upp av en hysterisk ilska 7 dagar i månaden när jag bara ville döda allt i min väg och kände konstiga känslor.
Jag tänkte att "jaja, jag lever ju iaf", men det finns faktiskt hjälp att få!!! Och var fan inte rädd för det. Vi är redan så fucked up med cellgiftet och tamoxifen, så vad gör några fler piller om du kan må BRA?
Dessa heter citalopram och är särskilt bra just i kombination med tamoxifen. Jag läste om dom på nätet och tänkte "aldrig i livet", folk beskrev hur de blivit jättedåliga i början, gått upp i vikt och massa annat skit, men jag tror man ska strunta i att läsa. Jag går ff ner i vikt, och den enda biverkan som drabbat mig är något livliga drömmar de första två veckorna.
Dessa piller används oxå som medicinering mot svår PMS, så flera flugor i en smäll där. Att man mår på detta sätt av tamoxifen är mera vanligt hos yngre kvinnor, kroppen får en chock och pallar inte med förändringen. I mitt fall vägrar den dessutom att ge upp, så det är ett ständigt krig.
Mest troligt är att jag behöver detta så länge jag äter tamoxifen.

Sen pratade vi om varför man (jag) inte får den här informationen av onkologer. Hon sa att det tyvärr helt enkelt tex på KS är så att man bara har tid att fokusera på att hålla folk vid liv, och det är ju bra såklart, men vi som tack vare deras insatts har många år kvar att leva måste ju på nått sätt få drägliga liv. Hon jobbar stenhårt för att få in en ändring, ett annat synsätt på det här med biv av tamoxifen, det är ju trots allt nått man ska stå ut med i minst fem år.

Någon som har frågor på det? Ni vet
var jag finns!

Kommentarer

  1. Jättebra skrivet! Jag mådde verkligen dåligt då jag åt dem till slut fixade jag det inte längre och slutade efter att meddelat läkaren om det. Jag fick självmordstankar och var helt svart. Ingen berättade om det du skrivit!!!
    Vänligen Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att det ska bli så knasigt när det finns hjälp att få! Kram!

      Radera
  2. Tack för att du skrev om det här Ida! Så skönt att höra att humöret vänt också. Själv kan jag nästan själv känna min låga seretoninhalt, på morgonen. Har typ blodsmak i munnen av olustkänsla då. Så kanske det inte ska behöva vara. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så ska det inte vara. Blir det inte bättre (för vad jag förstår så kan det ta ett bra tag innan kroppen vänjer sig vid tamoxifenet och "ger upp" och låter sig passera till nått förstadie av klimakterie) så kolla upp det! Kram!

      Radera
  3. tack för informationen! Jag känner mig inte låg direkt men har en rysligt kort stubin tycker jag. Det besvärar mig.
    Kanske de där tabletterna kan vara något då...
    kram Annica A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är lite svårt att förklara hur man mår. Jag skulle inte säga att huvud problemet för mig var "låg" mera.... ingenting liksom, och det där satans humöret som svängde lika snabbt som twister på grönan.... Kan va värt ett försök om det inte ordnar upp sig och det besvärar dig.
      Kram!

      Radera
  4. Har använd dem snart ett år..fungerar hur bra som helst..inga biverkningar alls..har haft hemsk PMS men det är nästan borta...har inte gått upp i vikt..och känner mig som jag..har inte blivit känslokal...kram Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju toppen Minna! Inte alls alla som mår dåligt av dem, jag är glad att höra att du fixar det utan massa andra tabletter, kör vidare så :)
      Kram!

      Radera
  5. Tack Ida!! Slängde mig på telefonen och ska träffa läkare imorgon!! Man får ju lätt för sig ( om man är den där "duktiga flickan" ;) att man ska "skärpa sig". Men nu ska jag faan ur detta lågtryck:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, alltså man kan ju bara skärpa sig till ett visst mått... du kan aldrig skapa eget seratonin bara när du känner för det ;)
      Hur gick det för dig hos läkaren? Karin här nedan beskriver ju tyvärr nått som får mig att undra hur det kan vara sådan variation på kunskapen i vår cancervård... Trist
      Kram!

      Radera
    2. Tja!
      Jag gick inte till onkologen för min kontaktsyrra där sa att det var bättre att vända sig till annan vård när det gäller det. De har ingen sån verksamhet på onkologen på sös- typ?? Det de har att erbjuda är ju samtal- vilket jag var på i januari- hos en kurator med håriga ben och knästrumpor:)) Nu har jag ju privatförsäkring så jag ringde Trygg Hansas vårdplanerare och fick en tid hos en SUPERBRA läkare på Sabbatsberg!(Dr Werner!-rekommenderas) Fick samma med. som du! Hon sa också att man inte ska behöva må så. Så skönt att få bekräftat att det är nåt fysiskt - inte nåt man kan "prata bort" :))

      Radera
    3. Ah va skönt! Åh du kommer må bättre snart! Tar ett tag bara innan det släpper det där dåliga, men fan va skönt det är sen :D

      Lycka till med det!
      Kram

      Radera
  6. Jag gjorde detsamma! tänker inte btia ihop längre. Har en telefontid med onk läkaren imorgon.
    Karin

    SvaraRadera
  7. Pratade med onken idag. Lärkaren sa åt mig att göra ett avbrott med tamoxifenet 4-6 veckor för att se om de t är en biverkan av medicinen. Inte för att jag förstår varför det skulle spela ngn roll, jag mår ju dåligt oavsett om det är en biverkan eller ej. Därefter kunde man ev sätta in antidepressiv medicin.... "Hör av dig om det blir värre" sa hon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja men alltså HALLOJ ONKOLOGEN... ring eftervården istället, dom måste ju ha en sådan avdelning med psykologer, kuratorer och läkare? De sa ju specifikt till mig att onkologerna är väldigt dåliga på hur tamoxifen fungerar.... olika i olika landsting, men jag hade fightat för min sak. Varför ska vi må dåligt, oavsett om det är av piller eller cancern? Varför...

      KRAM

      Radera
  8. undertecknat Karin...

    SvaraRadera
  9. Äter Tamoxifen sen 2 år tillbaka och känner av vissa biverkningar. Har varit rädd för att ta andra uppiggande medel pga att de kan motverka medicineringen. Sen för 7 månader sen gick min man helt oväntat bort och jag har mått sämre än på länge. Har varit fruktansvärt trött och känt mig deppad. Hade ingen aning om att dessa piller fanns. Ska definitivt prova dem om de inte motverkar Tamoxifen. Vill ju inte få återfall då barnen bara har mig nu. Stort tack för informationen.

    SvaraRadera
  10. Har käkat Tamoxifen i ganska exakt ett år. Tar tabletterna på kvällen eftersom jag blir så fruktansvärt trött i kroppen av dem (inte sömning, men "slut"). Tuffade på i heltid under hösten och tänkte att "det går över" vad gäller trötthet. Det tog tvärstopp i januari, det går inte över. Sjukskriven 50% till april, piggade på mig lite. Måste ligga och vila, funkar inte att sitta. Sjukskriven 25% nu och känner att jag inte orkar, att det går bakåt igen. Är HELT slut när jag kommer hem och måste ligga och vila i en timme innan kroppen orkar röra sig igen. Vet att jag borde motionera, orkar inte. Vill umågs, orkar inte....Vad göra??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna.... Ja du. Det är liksom bara att vänta ut och försöka röra på sig så mkt man orkar tror jag. Du har inte ätit de så länge, och efter ett år var jag ff sjukt trött i perioder, det gick lite upp och ned, jag är fortfarande så, men det har blivit mkt bättre! Jag har ätit dem i snart tre år. Men det är ju som min personliga tränare sa " du får bara gilla läget och förstå att du måste jobba i motvind tills du blir av med denna medicin"... och han har nog rätt, när jag kommer hem efter hektiska veckor på jobbet MÅSTE jag sova en halvtimme/timme ff. Så är det bara, jag har inte det där lilla extra. Jag känner dock att träning hjälper väldigt mkt, det är bara lite svårt när man inte orkar träna. Kämpa, kämpa kämpa. Hoppas det vänder snart så du orkar gå på träning och vända trenden något! Kram

      Radera
  11. Hej,
    Jag började med Tamoxifen för några veckor sedan och mitt humör går i vågor hela tiden men för det mesta känner jag mig nedstämd, irriterad och arg. Jag kände mig genast lättad när jag läste ditt blogg nu och kommer fråga min onkolog om Citalopram. Jag hoppas att på att det är lösningen till situation. Tack för detta!

    Med vänlig hälsning, Jessica

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg