Kylmössa


Ingenting jag hittills gjort i mitt liv har inneburit så mycket väntan. Ingenting har jag heller längtat så mycket till trots att det är så jävla dåligt. Kan dom inte bara ringa och ge mig en tid för att sätta igång med behandlingen? 

Sent på onsdag kväll, dagen innan nyårsafton ringde min onkolog och gav mig info om fortsättningen vilken ju som jag skrivit tidigare är cellgiftet Eeribulin. Eftersom det här cellgiftet till skillnad från alla de andra jag fått tidigare bara tar 15 minuter att få så kan man kanske palla med en kylmössa. 
Kylmössan kan bidra till att man slipper tappa håret. Mina förhoppningar är vaga men varför inte prova?

Jag fick 2016 cellgifter som heter Carboplatin+Gemzar och jag tappade inte allt hår, det tunnades bara ut ordentligt. För mig var det såklart uppenbart men de som inte känner mig sedan tidigare hade aldrig kunnat se. Jag tycker att jag mentalt kände mig starkare när jag inte såg så uppenbart var sjuk. Det hjälpte hjärnan att tänka lite annorlunda om inte annat. 

Jag känner av ett något svagt betingat illamående sedan i onsdags. Jag känner redan doften på avdelningen för cytostatika. Vet att det är någon annanstans än på radiumhemmet, thank god, och jag hoppas att den doften inte finns där längre. Kanske satt den i väggarna där? Låt oss hoppas det. 
En annan sak är att jag inte hunnit få en port / infart utan kommer behöva ta det rakt in och jag har en dålig erfarenhet av det. 

Min första behandling 2016 hade jag inte heller hunnit få en picc-line så jag skulle få cyto via ven i ovansidan på handen. Något hamnade fel och när cyton skulle gå in gjorde så galet ont, jag var väldigt nära at slita ut droppet, hade ont i handen i flera dagar efteråt. Jag kommer att bli en jobbig patient denna gång. Tvinga någon att stå där tills det är igång och se till att allt är som det ska.

Så, nu måste jag tänkte på någonting annat medan jag väntar... inget är som väntans tider... right?

Här är en länk till hur kylmössa fungerar, hoppas att jag får prova 

Edit feb 2021: Nu vet jag hur 
den ser ut... 




Kommentarer

Populära inlägg