HALAVEN Eribulin kortison och kylmössa

 På fredag är det dags för min första behandling. Efter information om att jag denna gång INTE ska behöva kortison innan behandling med detta gift, till att jag plötsligt bör ta det pga. av eventuellt illamående så blev det lite jobbigare. 

Jag och kortison är inte kompisar, förutom de vanliga biverkningar att man svullnar, kan få känslig hy (min rosacea gjorde debut 2016 vid första intaget av kortison) och blir speedad några dygn så är det jag upplevt som värst hungern jag får av kortison. Jag äter och äter, men blir aldrig mätt. Det slutar med jag, om jag inte redan är illamående, spyr för att jag ätit mat så att det inte får plats i magsäcken. Obehagligt.

Jag surnade till och förhandlade ner dosen till 8 tabletter från 16. Om jag mår OK kan jag ta bort de eller sänka sedan. OK då, vem fan orkar bry sig till slut... kan väl lika gärna äta ihjäl mig..  

I utbyte mot besvikelsen med kortisonet fick jag OK på att använda kylmössa, jag testar detta och så får vi se om jag får behålla håret. Med den här väldigt korta behandlingen så borde jag väl stå ut. 

Fick tala med min kontaktsjuksköterska i går, väldigt gullig tjej, värt mycket när kommunikationen känns bra. Hon talade om att jag kan hämta ut läkemedel jag kommer att behöva. Samma uppsättning som 2010 och 2016, inte en enda sak har ändrats. 

Ondansetron - mot illamående

Ondansetron tillhör en grupp läkemedel som kallas anti-emetikum som förhindrar illamående och kräkningar.

Primperan - mot illamående
Primperan är ett antiemetikum (läkemedel mot illamående och kräkningar). Det innehåller en substans som kallas metoklopramid. Det verkar på ett område i hjärnan som hindrar dig från att bli illamående och kräkas.

Movicol - för magen
Namnet på denna medicin är Movicol. Det är ett laxermedel för tillfällig behandling av förstoppning hos vuxna, ungdomar samt äldre.

Cilaxoral - för magen
Det aktiva ämnet i Cilaxoral, natriumpikosulfat, ombildas i tjocktarmen till verksam substans som sätter igång tjocktarmens rörelser så att tarminnehållet transporteras snabbare. Samtidigt stannar vatten kvar i tjocktarmen.

Omeprazol - för magen
Omeprazol innehåller läkemedelssubstansen omeprazol. Den tillhör en grupp av läkemedel som kallas protonpumpshämmare. Dessa verkar genom att reducera mängden syra som produceras i magen. Omeprazo används hos vuxna för korttidsbehandling av refluxsymtom (till exempel halsbränna, sura uppstötningar).

Betapred - mott illamående och allergiska reaktioner
Betapred är ett kraftigt verkande kortisonpreparat som hämmar inflammation och allergiska reaktioner. Betapred används huvudsakligen vid korttidsbehandling för att lindra symtomen vid exempelvis astma, allergiska tillstånd, ormbett och svårare reaktioner vid insektsstick. Betapred används också vid falsk krupp (pseudokrupp).

Middag med 4 av mina systrar i tisdags, MYSIGT <3




Kommentarer

Populära inlägg