Besök hos onkologen

 


Rosa är skönt. Jämfört med spygrönt. Tema färger på denna cancerresa som ni märker. Bröstcentrums toalett är rosa. Tror ni att det "bara blev så" eller finns det en tanke bakom det? Jättemycket bättre än spygrönt i alla fall. Om behandlingsavdelningen varit rosa hade jag förmodligen hatat rosa också. Det är så den fungerar, hjärnan. 

Hjärnan, vår dator. Just när man tror att man börjar må dåligt så talar man om för den att det är dags att byta riktning och så gör den det? Tänk om det var så enkelt. Min hjärna är rätt enkelspårig, det är på eller av. Mår bra eller mår mindre bra, och än så länge många fler "mår bra" än "mår inte bra" och väldigt sällan "mår så jävla dåligt". Eller så rebootar sig min hjärna snabbt, jag minns helt enkelt inte att det var helt svart för två dagar sen. Vem bryr sig, idag är det ljust.

Jag tror att det är väldigt ljust för att jag la upp mitt onkologbesök utifrån en härskartekning och fick mig själv att tro att jag styrde samtalet (det är den här nöten man måste knäcka för att ta över hjärnan så att man kan låtsas som att man inte är väldigt sjuk.)

 Jag hade exakt 13 frågor/påståenden och dessa löd:
(obs... detta är inte ordagrant, det pågick långa samtal om varje fråga, så något ur kontext samt några svar från ssk) 

- Efter 12 veckors behandling görs en röntgen, vilken? Svar: PET röntgen


-Ska jag få skelettstärkande (har läst om det) Svar: Ja det ska vi komma igång med direkt


-Kan jag få hämmare (CDK/6 nått....jag vet inte) Svar: Ja, men inte i samband med detta gift utan det tillgår vi senare i så fall.


-Har jag HER2 eller ej. Svar: Nej, vi har räknat utefter en skala och du ha minimalt med HER2 markörer så vi anser att du ska behandlas som hormonell. (FAN VA SKÖNT... då slipper jag herceptin och perjeta, hade så ont i kroppen av dessa förra gången)

Måste jag fortsätta med antihormonerna? Svar: Nej inte just nu, de gör ingen nytta med den behandling du står på.

Kan man få rådgivning (jag tänker då på frågor rörande försäkringar, sjukpenning mm när man inte längre kan jobba, ska man kontakta fonus... osv) Svar: Nja nej... men hos avdelningen där terapi erbjuds kan det finnas stöd att få.

Kan jag eller kan jag inte strålas? Svar: Du är strålad två ggr tidigare och det du fått är "livsdos", dvs du kan inte få mer där. Risken är att bröstbenet blir ostabild och går lätt sönder, som porslin. Det blir hårdare men knäcks lätt. (det räckte som info för mig... ) dock kan man tänka sig längre fram att man ändå gör det om smärtan inte försvinner eller kommer tillbaka. Det är inte helt uteslutet men inte att rekommendera nu. Hade man valt det som första grej hade det dragit ut på tiden och de ville sätta fart med handling omgående. 

Är det en nackdel att jag inte kan strålas först? Svar: Absolut inte, cellgifterna går på hela kroppen och det är lika bra om inte bättre just nu eftersom man inte 100% vet hur resterande kropp ser ut. 

Hur länge ska jag få/kan jag få Eribulin/HALAVEN? Svar: Om det går åt rätt håll och kroppen vill så i flera år.

Får jag vaccineras i förtur? Svar: Nej, men självklart när det är dags och du bör ta vaccinet.

Måste jag lämna blodprov inför varje behandling? Svar: Ja nu i början, längre fram bara inför ny cykel. Dina prover ser jättebra ut, inga anmärkningar. (YAY)

När börjar håret trilla om det gör det? Svar: 2-3 veckor

När är man som mest infektionskänslig? Svar: dag 7-15

Jag fick ett medicin som jag tar till natten, du gav mig bara 5mg men jag har läst på.... det är ju ingenting, jag vill ha mer. Svar: Självklart. 

Som sagt... känner mig stark. Det bästa var nog att han pratar i termer "i flera år" och så. Flera år känns som en livstid. Jag älskar livstider. 

I det stora hela så har jag mått bra även denna gång. Idag mår jag toppen, lite konstig smak i munnen, men annars toppen :D


Ida 











Kommentarer

  1. Ida... ❤️ Det ska bli många många år.

    Läste i ditt tidigare inlägg att du inte längre kan räkna ner behandlingarna. Svindlande tanke, att det inte ska finnas ett mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst! Jag ska bara försöka att tänka tvärt om, att jag ska vara glad för varje behandling och räkna "på istället för av" behandlingskontot. Det ska bli massa år! :) KRAM <3

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg