It´s all good trots op, sockerfritt och rosacea...

Nej. Jag har verkligen inte ont. Jag vet inte om jag inte har någon känsel alls under armen längre, jag ömmar lite på ryggen, men där har dom ju inte skurit upp något vad jag vet. Fantastiskt. Så simpelt att göra en axillutrymning . Nu till min rädsla... ödem. När uppstår det efter en op och hur känns det, och framför allt, vad gör man åt det?

Sockerfria livet går bra. Jag har haft ett återfall till (nu måste det ju ha gått 3-4 veckor eller nått sådant) med chips och godis. Det var inte så gott som det känns som att det ska bli. Att avstå godis har varit lätt som en plätt, det är när andra sitter och mumsar som det blir lite... svårt faktiskt. När det liksom är i sociala sammanhang och alla bara väntat på gottat.. då är det svårt. Bättre när jag är strandad själv hemma... då är det INGA problem :)
Det blir mycket omelett, ägg i allmänhet blir det mycket av tycker jag, men även kycklinggrytor och för mig funkar blomkålsris och stekt vitkål som perfekt utbyte av pasta, ris, potatis el liknande. Har tappat några kilo i vikt, kanske två? Då har jag kanske överätit något, jag är sjukskriven och det blir svårt att låta bli att äta när man är hemma heltiden och inte har några rutiner på samma sätt som när man i åtminstone uppehåller sig med arbete en sådär 8 timmar om dagen. Ska bli sköt med ett normalt liv, jag ser det komma närmare och jag välkomnar det! Nu ska vi bara vänta lite igen, ett par veckor för att få reda på hur hösten kommer att se ut.

Fick tips från en nära vän på en chokladmousse när man blir sugen på efterrätt, och herregud va god den var ..hade jag inte haft folk att dela den med hade jag nog ätit upp allt... det är ju inte att rekommendera kanske. Tar man 70% eller högre chokladhalt så blir det inte mycket socker i varje portion. Jag delade upp denna sats i sex skålar och hade på färska hallon.

3dl vispad grädde, 2 äggulor, och 100g choklad. Nu finns ju 70% i alla möjliga olika smaker, jag blandade en med seasalt (60%) och en som var 85% och det blev jättegott med saltsmaken.

Vispa grädden, smält chokladen. Vänd ner ägg gulorna i grädden tillsammans med chokladen, vänd runt det så det blandas, lägg upp och ställ i kylen ett tag innan intag. OH YUM!!

Jag har under min cellgiftsbehandling utvecklat Rosacea .... Jag tycker ju att jag inte varit stressad eller märkvärt nere under denna tid, men jag har kanske varit det utan att förstå det själv. Eller så är det en kemisk reaktion som gjort att jag fått denna hudsjukdom. Summa summarum, jag är knallröd i fejset hela tiden, det hettar gärna och har massa utslag. En del dagar är bättre än andra. Jag har inte hunnit till någon hudläkare, men planen är att hälsa på en sådan. Vad jag förstår så är detta inget som kommer att försvinna :(
Har någon ett bra tips för detta? Finns det bra krämer eller nått som inte är på recept?




Kommentarer

  1. Hej Ida!
    Jag gjorde en axillarutrymning 2009 och har efter den dålig känsel på ett ställe bak i ryggen.Ungefär vid skulderbladet.Antar att nerver kapas under operationen.
    Första 2 veckorna hade jag svårigheter att lyfta armen (pianosträng) då nerver blivit retade. Fick varje kväll när jag lagt mej träna på att lyfta armen rakt upp och bakåt.Första veckan kom jag några centimetrar!Men skam den som ger sej...nu är den helt OK.
    Det tog ca 1 och ett halvt år tills jag upptäckte att jag fått ödem.Själv så tror jag att det berodde på att jag lyft och släpat på en extremt tung resväska och under hela semesterveckan ömmade armen och var rosa. Fick uppsöka sjukgymnast när jag kom hem och prova ut armstrumpa. Jag hatar den verkligen.Babianröv som du säger Ida! Att förlora bröst=fine by me, det syns ju inte...men armstrumpan....letar långärmat omedvetet när jag ska handla kläder.
    Ska jag ha kortärmat på sommaren så fuskar jag på dagen och bär armstrumpan på natten i stället.
    Läser din blogg varje dag och gillar din humor och språk.
    Kram
    Marie-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. OMG..
      Jag är SÅ RÄDD att behöva den där strumpan 😲... Fy... Men om man inte kan bära väskor osv ska man då heller inte träna? 🙁🙁
      Fy.. Jag vet nu varför jag inte har ont. Jag har 0% känsel i armhålan. Satte på deo i morse och det var en sådan lustig "ickekänsla".

      Jag har haft trassel egter Sentil node 2010 med att kag är stel och inte kan böja armen långt bakåt. Kan tex inte ligga på rugg med armarna rakt utsträckta över huvudet. Ska göra lite övningar denna gång och hoppas just det inte blir värre.
      Kul att någon läser! Kramar till dig!

      Radera
    2. OMG..
      Jag är SÅ RÄDD att behöva den där strumpan 😲... Fy... Men om man inte kan bära väskor osv ska man då heller inte träna? 🙁🙁
      Fy.. Jag vet nu varför jag inte har ont. Jag har 0% känsel i armhålan. Satte på deo i morse och det var en sådan lustig "ickekänsla".

      Jag har haft trassel egter Sentil node 2010 med att kag är stel och inte kan böja armen långt bakåt. Kan tex inte ligga på rugg med armarna rakt utsträckta över huvudet. Ska göra lite övningar denna gång och hoppas just det inte blir värre.
      Kul att någon läser! Kramar till dig!

      Radera
  2. Härligt att allt har gått så bra med operationen! Nu är det framåt som gäller! Ödem är något som kan uppstå efter en viss tid efter operation. Bloggen "yoga mat och meningen med livet" tar upp mycket gällande detta. Vad man kan göra, förebygga etc...Det är ju inte alla som drabbas som väl är. Gällande roscea (vet ej om jag stavar rätt) så petiga att skriva på mobilen.. Så hjälper MSM. Läs om det på nätet. Finns att köpa på hälsokostbutik. Läkare skriver gärna ut mer piller som ska intagas och det skulle jag utesluta om jag var du. Kolla detta!
    Jag tänker att när du nu fortsätter med herceptin så har du den bästa behandlingen. Du hade kanske redan behövt det vid första cytostatika behandling.
    Härligt att läsa att du är så positiv och livsglad. Önskar dig och din dotter allt gott. Kram Annika ��

    SvaraRadera
  3. Halloj. Nej man hittade inte någon HER2 på mig första gg så jag fick inte herceptin då. Hade bara den östrogenkänsliga. Nu är det båda. Tydligen kan metastaser ändra receptorer... MSM känner jag väl till men inte av denna anledning, ska jag kolla upp. Jag är ett fan av silver men det hjälper detta elände. Jag slipper gärna piller. Tror mest man får krämer av huddoktorer... vet inte, men jag vill iaf få bukt med detta...

    Tack för tips!!! Kram Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosacea kan säkert utvecklas under cytostatika behandlingen.
      Immunförsvaret är helt utslaget under lång tid och mycket "skit" kan blomma ut...cytostatika ställer till med mycket men det talar läkarna inte gärna om eller bryr sig om. Man får vara sin egen healer..

      Radera
  4. Jag tränar på gym och har på mig en armstrumpa. Började på mycket låga vikter och fick känna mig för så att inte armen började värka. Det viktiga är att inte vara för statisk utan växla mellan ben och armträning. Min bröstsköterska blev jätteglad över att jag tränar. Från början var ju rådet att avstå från styrketräning,skidåkning,stavgång mm.
    Men nu har expertisen ändrat sig. Träna försiktigt och var noga med att inte överanstränga sin arm.Sedan ska ju din arm vara helt läkt och "besiktigad" av läkare innan du börjar träna.
    Mitt råd är att du ber om en remiss till rehab där de provar ut armstrumpor( i Kalmar läns landsting betalar man bara för själva sjukgymnastbesöket,armstrumpan är gratis)och använder strumpan förebyggande när du ska träna eller göra tunga statiska grejer. Då kanske du slipper ödem för det händer oftast inte över en natt utan det smyger sig på. Jag får nu använda strumpan dagtid..
    Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Träning är bra för att förebygga ödem. Du ska undvika tunga väskor på axeln som liksom 'stryper' tillförseln till armen. Likaså undvika sår på den sidan. Kolla armarna så fort de känns 'tunga' och kolla så att armen inte svullnar. Om den svullnar bara lite så ska du genast hålla armen i högläge och massera med strykande rörelser ner mot armhålan. Ha gärna en armstrumpa att ta på om armen känns tung och varje gång du flyger långt.
    Det är i alla fall de råd jag har fått.

    SvaraRadera
  6. Härligt att höra att OP gått bra!
    Jag fick ödem efter axillutrymning. Hade strumpa och handske första året, sen tränade jag långsamt bort det till det bättre. Mkt lymfmassage. (Se till att ta hjälp av massör eller sjukgymnast direkt så du in förebygga genom att aktivera cirkulationen i lymfsystemet) Har nu 5 år efteråt "bara" svullen hand och fingrar vid värme och när jag för statiska rörelser. Kan inte lyfta tungt med den armen. Hoppar gärna över att ex kratta.
    Tänker att det är en liten sak att leva med när jag faktiskt LEVER!!!!
    Mot rosacea finns receptfri ansiktskräm på Apoteket. (Tror Den heter just som namnet på röda fejs sjukan) Den funkar riktigt bra när man använder den regelbundet.
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj! Ja det är en liten sak i jämförelse med döden... själv känner jag dock att det kunde ha räckt med att ha cancer och gå igenom behandlingen, men det verkar inte riktigt fungera så va.... :) Ok, jag ska kontakta sjukgymnast i höst så att jag kan börja förebyggande. Har du dålig känsel i armen?

      Kram Ida

      Radera
    2. Tycker att känseln har kommit tillbaka mer och mer. Har dock ett ställe från armhålan och bakåt som jag har väldigt lite känsel på. Inget jag har ont av. Man vänjer sig :-(
      Kan vakna på nätterna av att armen domnat och det sticker i fingrarna. Härligt att känna att man lever, eller vad!?!
      Gjorde en brödtrekonstruktion för ett PR sen och det är precis som att nervbanororns har hittat tillbaka till varandra mer och mer efter det.
      Kramiz

      Radera
  7. Det låter jobbigt med rosacea, ödem och smittan när andra äter sött. Men oerhört glädjande att du är uran tumörer!! YEY!!!
    Jag har rosacea- inte mkt som funkar, fick nån kräm, funkade inte. Ingen sol. Sola inte.. Blah... Det skiter jag i. Tar eko (Maria Åkerberg) foundation för att dölja. Det irriterar eller förvärrar inte. Du hittar säkert nåt!!! Ödem... Jag tror träning och rörelse är bäst!! Rör dig! Ofta. Gör stretchöving lite då och då det har jag gjort. Tyvärr haft strumpa nån gång -inget märkvärdigt egentligen tycker jag. Allt blir bra! Ta nåt steg i taget. Rosacea kan lägga sig lugnare, ödem behöver du inte få. Puss och kraaaaaaam! Love U


    SvaraRadera
  8. Jag har kompressionsärm när jag tränar, går långt, gör tungt hemarbete som t ex kratta mycket eller bär tungt eller bygger. Fick mer besvär när jag körde tungt på gymmet så jag fick backa och ta lättare vikter tills det gav med sig - fick också rådet att vara försiktig med för statisk träning.

    Det är nu 4.5 år sen jag opererade och har fortfarande inte känsla i armhålan och på delar av ryggen. Känns riste heller när jag tar på deo, men har vant mig så jag tycker inte det står.

    Skönt att du nu är av med skiten! Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg