Slarvas med hormonerna

Så här gör jag. Ett tips kanske.
Det slarvas med hormonbehandlingen som vi kvinnor med hormonberoende tumörer får för att halvera risken för återfall. Så då kan man undra vad som gör att man bestämmer sig för att börja jonglera med livet. Vi borde veta bättre, verkligen veta bättre! Men jag förstår precis hur det går till, precis. Varje dag (när jag inte glömmer bort det....) på morgonen när jag tar mitt piller så tänker jag " hur fan kan det vara möjligt att det inte finns nått man ta en gång per år eller nått, varje dag...va fan". Och de andra dagarna funderar jag på om jag tagit det eller om det var i går....och man chansar inte och tar ett extra, det här är inget man vill få i sig för mycket av. När jag orkar skriver jag på förpackningen. Nu kommer säkert någon att tänka "dosett?!"... Nej. Det är alltså varje dag ... i fem år (det verkar inte bättre än att det kanske blir tio år...) ... fylla fylla fylla... vem pallar det.
Här nedan hittar ni artikeln jag läste som handlar om slarvet, det är från Rapport.se
I går stod det en tjej på busshållplatsen och väntade på samma buss som mig. Hon hade en jättefin påse från www.ungcancer.se som det stod " Jag gör skillnad" på ena sidan och "Det är OK att känna" på den andra. Tänkte att jag måste beställa en eller flera. Perfekt "gå bort present"!


Medicinslarv hos bröstcancerkvinnor

Rapport
Publicerad 21 februari 2012 - 05:24
Uppdaterad 21 februari 2012 - 13:40
Nästan var tredje kvinna som hormonbehandlas för att förebygga återfall i bröstcancer slarvar med medicineringen, enligt en ny studie.

Fakta: Bröstcancerstudie

Forskare vid Regionalt cancercentrum Uppsala-Örebro och regionalt cancercentrum Stockholm-Gotland, har tillsammans med cancerläkare i Uppsala, Västerås och Gävle följt upp i vilken mån drygt 1.700 bröstcancerpatienter i Mellansverige hämtat ut sina hormontabletter på apotek.
Slutsatsen var att nära en tredjedel av kvinnorna antingen inte tog läkemedlen på det sätt som doktorn ordinerat eller slutade att ta tabletterna.
Studien är publicerad i medicintidskriften Breast Cancer Research and Treatment.
Källa: Upsala Nya Tidning
Andra studier bekräftar att många inte följer doktorns ordination eller slutar ta sina tabletter.
I studien bland drygt 1.700 bröstcancerpatienter i Mellansverige följde runt en tredjedel av kvinnorna inte ordinationen eller slutade att ta hormontabletter, kanske på grund av biverkningar. De nya rönen publiceras i tidskriften Breast Cancer Research and Treatment.
Henrik Lindman, överläkare vid Akademiska sjukhusets cancerklinik, är oroad över att så många inte följer ordinationen, särskilt som studier visar att en daglig hormonbehandling i fem år nära halverar risken för återfall.
Även slarv med p-piller
-Jag trodde att de som har cancersjukdomar skulle vara mer noggranna med att ta sina läkemedel, säger han.
Andra studier visar att det finns liknande problem när det exempelvis gäller ordination av p-piller.
-Det beror sannolikt på att det krävs att man tar dem samma tid varje dag under väldigt lång tid, en del ledsnar helt enkelt. Ett skäl till att kvinnor blir gravida trots att de äter p-piller är att de slarvar med tabletterna, säger Viveca Odlind, professor i gynekologi vid Läkemedelsverket.
Viktigt vara motiverad
Hon betonar vikten av att patienten är välinformerad och motiverad att ta sina läkemedel på rätt sätt.
-Det är viktigt att patienten förstår vad man kan förvänta sig när man tar medicin, vilka biverkningarna är. Det handlar mycket om att ha en bra läkarrelation och en trygghet i förskrivningen.
Enligt Cecilia Bärnsten, läkemedelsansvarig på Läkemedelsverket, är det väl känt att människor inte är särskilt bra på att hämta ut sina läkemedel om de inte tycker att de har en omedelbar nytta av dem.
-Det gäller i synnerhet om de får biverkningar, blodtrycksmediciner är typexempel på det. Om en patient låter bli att ta läkemedel kan det bero på att de inte fått tips om när på dagen man ska ta tabletter för att slippa biverkningar, säger hon.
TT


    Iha.

    Ufo. Snarkar.

    När jag var sjuk var jag nästan maniskt sugen på fruktsallad och bär och sådant. Kom på det igen här om dagen. Den här var riktigt god, banan, kiwi, blodgrape och mango :)


    Kommentarer

    1. Jag förstår inte alls att man slarvar måste jag erkänna, ok att man kan glömma men att man väljer att inte äta medicinen tiden ut när man vet att det minskar återfallsrisken! Är ofattbart...
      Jag har dosett o det fungerar bra, har ätit en annan medicin dagligen nu i snart 2 år o faktiskt inte glömt en enda gång men i början fick jag lägga fram dosetten så att jag absolut inte kunde missa den! Nu tar jag medicinen av bara farten!
      Annica A

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jag kan förstå dom som inte pallar med biverkningar. Jag har själv inga som är särskilt jobbiga så jag får allt tugga vidare, men jag förstår ändå. Hade jag mått risigt hade jag kanske slutat. Kanske lite beroende på vilken typ av tumör man har. Skulle dock aldrig sluta utan att snacka med farbror doktorn och vara säker på vad jag då skulle utsätta mig för (just min personliga risk så att säga)
        Det känns fint att veta att det man ändå måste stoppa i sig är för en god sak.

        Jag vill ha dosett, förknippar den med död och demens ;) Men skriva på förpackningen är ju typ samma sak

        Kram!

        Radera
      2. jag vill INTE ha dosett... skulle det stå

        Radera
      3. Du vet väl att det finns lite poppiga dosetter nuförtiden. Min går i turkost :)
        kram Annica A

        Radera
      4. Japp jag har en, en turkos faktiskt :) Men jag e inte så mkt för det där. Funkar rätt bra med att skriva på förp. Jag kommer glömma och missa ibland hur jag än gör. Jag åker lätt iväg en vecka och glömmer att lägga ner dom, samma sak med tandborste, men den är ju lätt att ersätta.

        Kram!

        Radera
    2. Jag förstår inte heller att man kan slarva med antihormonerna. Alla livlinor som finns borde väl vara välkomna? Kan ju bara tala för mig själv, men jag skulle inte sluta med Tamoxifen ens om jag kände mig halvdöd av dem! Och jag har också dosett, fyller den 1 gång per vecka, funkar kanon! KRAM Ann

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jo, men tycker inte alla att det är välkommet, det är väl inte det som är problemet förmodligen. Jag har missat flera dagar av olika anledningar, jag är inte så organiserad som människa, kan vara så enkelt. Men jag skulle aldrig sluta medvetet för att jag inte orkar.... det skulle kännas ännu läskigare än det redan känns. Äter man dom har man ju gjort det man kan. Tänk om man fick återfall och hade slutat äta dom. Snacka om ångest.... burr.
        Nä, dom där fem åren ska ner, så är det bara, hur trist det än känns.
        Kram!!

        Radera
    3. Skulle aldrig våga sluta innan. Använder alla livlinor som erbjuds.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Nä, det är bra Carin, som jag skrev ovan, om det är det enda man kan göra aktivt för att förhindra ett återfall är det ju ett litet problem. Fast som jag också skrivit tidigare så förstår jag att det kan hända.

        Kram!

        Radera
    4. Eftersom jag tar medicin efter struma op. så kör jag redan med dosett så om jag måste äta cancermedicin (får svar den 5 mars) så blir det bara ett piller till ner i dosan. I början tänkte jag också "tant-varning", särskilt eftersom jag "ärvt" dosetten från mormor men nu skulle jag inte tänka mig livet utan den.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Då har du rutinen inne ju. Man får se det positiva ;)

        Kram!

        Radera

    Skicka en kommentar

    Populära inlägg