Oro och jobbiga tankar

För det mesta glömmer jag att jag varit sjuk, när jag nu ibland när jag talar med någon säger " när jag var sjuk", så känns det verkligen längesen! Lite som att det skulle vara tio år sen och jag har tjatat om att jag inte minns så mycket, och det är väl det. Det är i det stora hela positivt att jag känner så, jag är glad att jag inte ältar det här och den där berömda deppen som ofta kommer när allt är över lyser med sin frånvaro, och det gör mig väldigt väldigt tacksam, för den har skrämt mig som fan. 

Men så kommer det dagar, eller bara minuter, sekunder när det kommer. Dom ligger i liten del av hjärnan och liksom guppar som en badboll på vatten i väntan på att jag ska plocka upp den. Jag går inte runt och tänker så där positivt och skriker ut " livet är kort vänner, LEV LEV"... utan det kommer ibland när jag tänker att jag skulle vilja göra this and that, men så tänker jag, om jag hinner.... om jag hinner. Vad då hinner? Jo... det känns lite så, som om jag eventuellt lever på lånad tid. Jag inser att den lånade tiden kan bli lång , minst 60 år till om jag får bestämma, men den kan också bli bara nått år... eller tio år, eller tjugo. Det är väl chocken efter att ha fått en dom som den här som gör att man har tankarna, vetskapen om att något annat än en själv styr. Jag är inte ledsen, men lite stressad av tanken, när den dyker upp. 

Vissa dagar tänker jag verkligen "fuck cancer" och lever så, tänker att jag är helt frisk och är nöjd med det, men .... den finns ändå där, oron.
Nu har det varit några tunga dagar då en människa, nära till familjen fått besked om BC. Scares the shit out of me. Och jag blir så ledsen, så så ledsen för deras skull, alla dom runt den här personen. cancer kommer aldrig lägligt, utan den kommer alltid och stör mitt i livet, när det finns annat som borde vara viktigare, då kommer den. Sen har jag en BC syrra som ska ha sin återkoll snart och som mår dåligt över det. En person jag följt som gått bort alldeles för ung, en som kämpar ... ja. Ni fattar, det har varit dumma cancerdagar. Jag hatar cancer. 

Jag har kontakt med många cancersystrar, och det vi nästan alla (det finns original som lyckas låta bli att tänka, avis på dom) har gemensamt är frågan "kommer man någonsin att komma över det helt?". Och med det menar jag tex kommer man någonsin att inte vara nervös inför återkontroller och sådant, kommer man någonsin sluta fundera på hur långt livet kommer att bli egentligen? 

Nej, det är faktiskt inte så lätt att leta fram det där "fuck cancer" vissa dagar. En del dagar är det som bortblåst och man kanske får bara vara nöjd att dom kommer. Kanske får man leva med att man gått igenom det man har, kanske får man acceptera att det är en del av en och försöka att plocka det positiva ur det, som att faktiskt försöka att leva, inte dra ut på saker och ting osv. 
Vi är ju friska till någon onkolog säger nått annat.... och då är det väl onödigt att oroa sig, väldigt dumt att oroa sig tills man dör av ålderdom, men är det lätt? Inte alls lätt, inte alls. 

Jag tänker så ofta på min morfar, och det är samma tanke varje gång, att jag önskar att vi fått göra om och göra rätt. Han skulle inte ha behövt få cellgifter, jag tror det gjorde hans sista tid i livet vidrigare än det behövde. Men man kan inte göra om. Jag är besviken på sjukvården, jag förstår inte hur man kan utsätta en sjuk och gammal människa för det där rävgiftet, nu så här i efterhand när jag själv fått det så hade man kunnat räkna ut med ärslet att det skulle gå åt helvete. Han hade ingen tid kvar ändå, metastaser i hjärnan, men han hade kunnat slippa lidandet från biverkningarna av cellgiftet. 

Tankar till alla er där ute som känner oro och ångest, sorg och saknad. 

Åt helvete med cancer. Åt helvete. 

Det här är inte roligt, inte någonstans, det är så jävla vidrigt.





Kommentarer

  1. Känslorna är blandade. Ibland njuter jag till fullo och ibland kommer de svarta tankarna. Ngn som har haft diagnosen längre liknade det vid sorgen efter ett dödsfall: med tiden bleknar det.

    Jag dras till alla bc-bloggar, men bli så ledsen när jag blir påmind av att det kan gå åt helvete. Kollar på foton 1,5 år tillbaks i tiden och gråter. Så snygg jag var i bikini, med mitt långa hår. Följer resan, med alla foton och ser hur svullen, ful, skallig jag varit. Gråter över att ingen talat om för mig att jag sett ut som en padda. Gråter av tacksamhet för att det är över och JA DET ÄR ÖVER! (just nu...rädslor igen). Sen försöker jag unna mig att göra det jag vill. För det är vi värda efter denna resan!

    Vi hoppas att allt bleknar, som ett dåligt minne!

    Trevlig helg på dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner så väl igen mig. Har också samma oro som kommer och går. Ibland är allt toppen och så räcker det med att man läser eller hör något jobbigt med cancer så trillar man dit igen och tänker jobbiga tankar. Hoppas att det blir längre och längre mellan de jobbiga tankarna framöver! Trevlig helg! Kram på dig!

      Radera
  2. Ja anna, det går liksom upp och ned. Man får njuta extra mkt när man har sådana dagar.
    Jag hoppas också att det bleknar. Det försvinner förmodligen inte, på samma sätt som man tror att man är odödlig tills man får nått sådant här i fejjan, så blir man ju väl medveten om att så är icke fallet...

    Well well. LEV LEV LEV :D

    Detsamma, ha en grym helg!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Fina, fina Ida.
    Jag förstår inte vad du menar när du skriver detta (för att jag inte har varit där själv) men jag känner med dig så mycket. Du är en underbar person, och att du vill dela med dig är så vackert.
    Särskilt när du lägger ut en bild, som i detta inlägg, som du egentligen inte vill kännas vid.

    varje gång jag ser ett inlägg från dig blir jag så glad, för du har alltid något fint att berätta, eller något tänkvärt.

    kram

    SvaraRadera
  4. Idag är min första dag efter mina behandlingar o jag har funderat mycket den sista tiden på det du skriver...
    Ja detta är något vi får lära oss leva med o jag hoppas det blir som du är inne på, att det blekar med tiden, oron alltså. Jag vill inte slösa mitt liv på oro över något som inte skett ännu vad jag vet! Ja det är ju lättare sagt än gjort emellanåt särskilt när min "hypokondriska" sida sätter fart. Och ibland kanske man helt enkelt också måste få känna...
    Men idag vänder jag blad :) Positiva tankar o rehabilitering som gäller just nu :)Känns gott.
    kram till dig!
    Annica A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annica du tänker helt rätt! Det är positiva tankar man måste frambringa :) Jag har eg inte haft några stora problem med oro, men det kommer, och det har väl eg börjat nu på lite senare tid. Kanske för att det är först nu man har lite tid att tänka. Men jag menar inte att det bara behöver vara negativt, om man kan lära sig att leva med det och tänka rätt när man tänker fel liksom ;)

      Kram Annica, och STORT grattis till avslutad behandling. Äntligen!

      Radera
  5. Jag är i slutfasen av min behandling (gifter och op klar, snart dags för strålning). Jag har läst mycket om vad som händer efteråt och alla böcker och artiklar talar just om det här med depressionen som "alla" får. Skönt att läsa att den även kan vara som du beskriver. Menar inte att det du beskriver är kul men det jag läst om har verkligen skrämt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia!!

      Nej, jag har faktiskt inte alls varit deppig, inte i den bemärkelsen jag anser att depp är iaf :) Klart saker o ting kan kännas tungt och jobbigt ibland, men det tyckte jag långt innan jag belv sjuk också, its life. I "tillfriskningsfasen" gick det lite upp och ned. Jag tyckte jag va super stark, och så kom lite bakslag, men det är så nära jag varit. Hoppas det håller sig borta :)

      Skönt att du e klar med dom tunga delarna!! Nu är det barnlek kvar, BRA JOBBAT!!!!
      KRAM

      Radera
  6. Du beskriver det så bra Ida. Innan jag fick BC trodde jag ALDRIG att jag skulle få cancer, nu VÅGAR jag inte tro att jag är frisk. Precis som du beskriver att det kan vända på en 5-öring med känslorna. Jag har engagerat mig i cancerrehabilitering, väldigt väldigt många drabbade vet inte om rätten till internatbaserad cancerrehabilitering, är "ambassadör" för Lydiagården där jag var för snart 1 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carin!

      Ja, jag följer din kämparglädje med Lydiagården på FB :) Det är bra jobbat! Antar att det känns riktigt skönt att också kunna bidra med något och påverka!
      Kan du inte berätta lite om det här med rätten till rehab som jag kan förmedla i min blogg? Tror många som läser är cancerdrabbade eller närstående.

      KRAM!!

      Radera
    2. Hej Ida!
      Precis som när man bryter ett ben och behöver sjukgymnastik så behöver man byggas upp igen efter en cancerbehandling. Och om man är kroniskt sjuk ska man ändå "leva tills man dör" och behöver titta livskvalitet trots sjukdomen.
      Visst en del regioner har "kurser" typ 8 kvällar x 2½ timme, har själv gått en sådan. Den gav inte mig nåt.
      Det går inte att jämnföra med internatbaserad cancerrehabilitering. Då man träffar andra med samma problematik, får bekräftat att man inte är ensam och får vänner för livet.
      Det finns en del rehabcenter som "lovar runt men håller tunnt", så det är en djungel där också.
      Lydiagården har hållit på med cancerrehabilitering i 20 år och har fått många utmärkelser under årens lopp. Senast 2010 fick Maud Svensson, verksamhetschefen hederspris från BRO.
      Det är ju så att antingen HAR man cancer eller så HAR MAN DET INTE, man KAN INTE HA LITE cancer. Och man har rätt till rehabilitering oavsett var i kroppen cancern finns/funnits och oavsett hur omfattande behandlingarna varit. Många jag pratat med tror att man måste ha haft bröstcancer, opererats och fått både cellgifter och strålats. Att man ska "kvala" in för att ha rätt till rehab. Politikerna gör det lätt för sig när dom säger att det inte finns behov. I Skåne bor det 1 miljon människor - ca 10 000 får cancer varje år - det finns 260 platser på ett utlandsägt vinstdrivande reumatikersjukhus i Halland. (Lydiagården hade tidigare dessa 260 platserna på vårdavtal, men förlorade upphandlingen pga ett fel av en tjänsteman på region Skåne.) Här har informationen om möjligheten till rehabilitering vid cancersjukdom varit i det närmaste obfintlig. Hur ska man kunna begära något man inte vet finns, för vi patienter faller mellan stolarna hela tiden. Du liksom jag vet ju hur lång och omfattande behandlingarna är. Då det är lätt att tro att någon annan informerat oss patienter. Det är saker på gång bl.a. Hallands län har en blogg om cancerrehabilitering : http://blogg.regionhalland.se/cancerrehabilitering/ och det har gjorts ett utkast till vårdprogram i allafall i södra sjukvårdsregionen http://www.ocsyd.se/VP-verksamhet/VP_Psykosoc_onk_rehab_utkast2011.pdf Men det finns massvis mer att göra. Vi patienter måste kräva internatbaserad rehabilitering annars får vi inte det, det är bara vi som vet om alla mörka moln som kommer när man minst vill det. Jag gör detta i terapisyfte för mig själv också, annars hade jag väl letat återfallsprognoser och det är sådär.
      Man kan åka till Lydiagården och få vistelsen finansierad av fonder och stiftelser det finns mer info om det på hemsidan. KRAM!!
      KRAM!!

      Radera
  7. Ville bara skicka lite kramar/Minna

    SvaraRadera
  8. Du beskriver fantastiskt bra, hjärtat!
    Skulle vilja påstå att det är just den jämnvikten vi strävar att uppnå efter alla kriser... plocka ut och vårda vårt jävlar-anamma... agera ut och bemästra vår oro!
    Det är nog hela tricket med att må bra, trivas och känna sej trygg... som sagt, vad hjälper det att leva tills man är hundra om man gör det med hjärtat i halsgropen?!
    Vi är summan av våra törnar och erfarenheter... vi väljer däremot själva om "glaset är halvtomt eller halvfullt"...
    Våga älska livet varje andetag!
    Stor kram Åsa

    SvaraRadera
  9. Ida, jag följer din blogg och går just nu igenom den tuffa cellgiftsbehandlingen. Vi har väldigt lika diagnos och jag blir väldigt peppad av dina inlägg här. Jag känner också att den stora utmaningen för resten av mitt liv nu och efter behandlingarna är att hantera oron för återfall. Särskillt när man har små barn som är beroende av en. Jag vill inte förgifta mitt liv med ångest och oro, så är det bara. Verkligen lättare sagt än gjort, och det vore nog omänskligt att aldrig oroa sig, men jag har lovat mig själv att om jag trillar och låter oron ta överhanden så ska jag söka hjälp på en gång. Det är väldigt upplyftande att läsa om hur bra du trots allt klarar allt. Tack! /Anna

    SvaraRadera
  10. När tankar om återfall kommer upp så ger jag inte tanken någon näring genom att fundera på det. Jag nästan handgripligen sätter tankarna på axeln och låter dessa tjata som en apa - ignorerar det fullständigt. Funkar för mig.

    Det verkar vara några hästtokiga bc-systrar som följer din blogg. Såg en bild på Karin när hon hoppade en kombination, guuuuud va härligt det såg ut. Det avgjorde det hela, ridningen ska absolut återupptas :)

    Ha en skön söndag, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste bara förtydliga att det inte är jag på bilden .. det är en bild från stället i Tyskland som jag skall åka till i mars.. Men det kunde varit jag : )

      Jag tänker ibland att mitt idoga ridande är det som hjälpt mig mest genom Bc behandling - en glädjekälla osm aldrig sinar ! ( ja okej, det finns ju ups och downs hur nöjd man är efter ett ridpass - men aldrig missnöjd att jag ridit )

      Så det är klart du ska börja rida igen Monica !!

      Radera
  11. Fuck cancer!
    http://www.ungcancershop.se/fuckcancerpin.aspx

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg