Förändringar

Cancer alltså, detta gissel av bullshit. Ordet får mig att bli trött, trött i kropp och själ, ledsen och orolig, sen trött och förbannad. Helatiden dör någon pga av den här sjukdommen. Jag vet att detta är en upprepning av tidigare inlägg, men det tål att upprepas. Det är sådant satans bullshit. B U L L S H I T.

Hade en intressant diskussion med en vän och kollega här om dagen. Jag förklarade att jag inte fattar hur jag tänker längre, att jag har nya sidor jag inte känner igen, känslor jag inte känner igen. Han har varit hos en .... ja vad det nu var för någon typ av terapeut och hade en teori, menade att det kanske att objektet för mina konstiga och nya och helt ocharmanta känslor egentligen grundar sig i något helt annat än det jag tror och känner. Och när jag tänker på det så kan det nog vara så. Jag kanske trots att jag inte tror att jag varit rädd för att dö ändå innerst inne varit/är det och det visar sig i form av dom här konstiga känslorna. Att det egentligen inte är misstänksamhet, svartsjuka, förvirring, avsaknad av känslor utan istället handlar om separationsångest, rädsla för att dö, rädsla för att lämna min dotter om jag gick bort, och det kan kanske vara så. Kanske. Annars har nått blivit fel i min skalle, jag gillar INTE den nya sidan hos Ida. Fy.
Jag känner ibland att det är nog bäst att inte få för starka känslor för människor, inte alls, utan hålla distans. Varför känner jag så? Varför är jag så rädd för att känna. Det är inte jag. Det är inte mina känslor utan någon annans. Har jag blivit någon annan? Dessutom kastar jag sten i glashus, gör själv det jag inte vill att andra ska göra mot mig, men jag får liksom inte ihop det. Jag kan ju inte kräva av andra det jag själv inte kan hålla.
Det har ju givetvis hänt många saker i mitt liv som gjort mig till den jag är så klart, men hur mycket har med det jag gått igenom nyligen att göra? Är jag förstörd nu liksom...

Mina känslor är all over the place. Jag får nya syskonbarn och jag bara älskar dom, allihopa, och så blir jag ledsen för att vi inte ses hela tiden, men jag kan inte påverka allt, jag blir stressad av alla känslor som går upp och ner i rasande fart, jag vill vara med alla hela tiden, mina syskon, min mormor, min dotter, min dejt, mina vänner, min mamma, vill ha tillbaka morfar, dåligt samvete för att jag inte träffar pappa, ja så är det... its a mess. I bland kommer jag på att jag varit sjuk. Men det känns som en gammal förkylning. Dock misstänker jag att många jobbiga känslor har med den här förkylningen att göra. Jag vill bara känna glädje och kärlek. Det är det enda som ska finnas i mig. Njuta av det jag har och göra mitt bästa för att få vara nära dom jag älskar. Jag ska verkligen ta tag i det här med huvudet nu. Nu är det positivt tänkande som gäller. PRONTO.
Det är inte så illa som det kan låta, men det kommer över mig ibland, och då känns det jävligt illa.

Ni som gått igenom ung samma resa som jag gjort, har ni varit i kontakta med sjukvården och fått hjälp med "huvudet"? Jag är lite intresserad av att höra vilka olika typer i så fall och vad ni tyckte om det?
Hur tycker ni att ni förändrats, om ni har gjort det. Berätta gärna!


Kommentarer

  1. Känner igen mig väldigt mycket, mest det där att jag är varken glad eller ledsen, bara något slags grå mellanmjölk av avsaknad av känslor. Vill inte träffa folk, alla arrangemang skall passa mig precis annars tackar jag nej. Står inte ut med folk som strular och vill ändra planer.
    Jag gick till en psykolog ca ett år efter operationen eftersom jag fortfarande sov dåligt. Hon ansåg att jag hade en lätt depression, vi diskuterade medicinering men valde att istället jobba med sömnproblemen. Sömnproblemen försvann så då slutade jag med besöken.
    Men lite problem finns nog kvar, tror som du att det är lite dödsångest. Blandat med en viss del dödslängtan, tyvärr.
    Min vårdcentral hade en psykolog ansluten så det var faktiskt min husläkare som föreslog psykologen.

    Marianne

    SvaraRadera
  2. Dödslängtan? Det låter verkligen inte bra. Det låter dåligt! :( Usch. Ja, det här med mellanmjölken är spot on. Jag är inte glad, och jag är inte ledsen. Jag bara är... är liksom. När det händer roliga grejor i mitt liv, som det faktiskt gjort den senaste tiden, men jag vågar liksom inte lita på att det är så bra som det "känns" så kan jag inte gotta mig i det bra, utan söker felen... idiotiskt, nu när jag har en chans att bara njuta liksom. Jag är väldigt irriterad på mig själv. I bland, när jag tillåter mig själv att känna så är det helt underbart och jag mår så bra, det pirrar i magen och livet känns så fint, men det är så korta stunder, dom måste bli längre liksom.

    Jag är livrädd för att bli medicinerad, och förstår att det här kanske är en light version av depression, men jag känner inte att det är så illa att jag vill ta medicin. Jag mår inte dåligt hela tiden, och eg inte dåligt alls... bara inte bra så mkt som jag vill.

    Tack Marianne!

    SvaraRadera
  3. Jag pratade med en kurator under cyt. behandlingen sedan har jag inte kännt något behov... Men jag tänker på cancer varje dag!Jag går inte runt o har ångest eller mår dåligt tycker jag men cancer finns varje dag på ett eller annat sätt, jag läser bloggar, funderar, tänker tillbaka, blir nojjig ibland o letar knölar etc. Det är jag faktiskt lite trött på, att cancer finns med varje dag. Jag är trött på cancer! Börjar också bli mer o mer förbannad på cancer. Men trots att cancer ständigt finns närvarande så börjar livet ta över mer o mer.
    Sedan känner jag nog lite trygghet i att det bara är att ringa min kurator o beställa tid om jag känner behov av att ventilera.
    Ett råd är att prata med någon kurator eller psykolog. Det är gott att ventilera o få stöttning o bekräftelse o även nya synvinklar :)
    kram Annica A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej... jag känner inte direkt ett behov heller...men jag kanske har ett utan att förstå det.
      Jag är mest less på att jag inte funkar som jag brukar, jag förvånar mig själv hela tiden, varje dag med osköna känslor jag inte känner igen. Hatar det.
      Men det är kanske dax ändå, har så svårt att ta tag i det bara...

      Radera
  4. Som du vet går det upp och ner för mig. Jag ska få träffa en kurator (remiss är skickad i alla fall). Jag har alltid varit en "tuff kaka" men nu har jag alla känslor utanpå huden. Jag kan börja gråta för ingenting (missat nått på tv, chefen ställer in ett möte etc). Känner inte någon återfallsångest utan detta är annat som spökar. Förvirrad är jag i alla fall!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mia, jag känner också så, det går upp och ned, men när dom är där på utsidan går det liksom inte att hejda sig. Och förvirrad är jag också, när det gäller precis allt.

      Kram! Och lycka till med kuratorn!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg