Silikonhelvetet PIP Implantaten...igen.


Nu 

har jag börjat med jakten på nya bröst, den kortfattade sammanställningen är att jag fick nya bröst i April 2009, PIP Implantat... (billigt skit tydligen, endast 35 tusen) det blir ett dåligt resultat där man säger att det nog har med min kropp att göra, att den är för "tunn" upptill och inte orkar hålla upp implantaten. Jag har 250cc i varje, vilket är nästintill den minsta storleken man kan ha tror jag, så inga ballonger, meloner eller jättepattar.... jag ville bara ha bröst, för jag själv och bla klädskaparna tycker att kvinnor ska ha bröst som fyller ut någonstans mellan hakan och naveln, och jag hade ingenting. 
Jag ville bara ha små vanliga bröst... hur svårt ska det vara. 
De skulle kostnadsfritt ha gjort om operationen, de kunde inte förstå vad som hänt, hur det kunde ha fallit ned 4 centimeter...väldigt märkligt var det... 
Skulle göra om operationen 2 december 2010. Redan då hade det skrivits en del om att dessa sk PIP implantat var dåliga och i Mars 2010 förbjöds dem i Sverige. När jag var i kontakt med kliniken så bad jag även att få byta ut dessa mot andra eftersom jag läst så mkt dåligt om dem. Kliniken tänkte inte alls bekosta detta utan ansåg att det var helt OK och överdrivet mkt skitsnack, att de var förbjudna var inte intressant i frågan. Jag behöll min tid och funderade, och medan jag gjorde det så fick jag veta att jag hade cancer... jadå. 

Förra veckan kontaktade jag läkemedelsverket, och talade med herren som nämns i artikeln nedan. Han kund inte ge mig så mkt mera info än att det här är långt ifrån klart, och med den information jag fick så ska det bli intressant att se vad de kommit fram till så småningom. 
Nu har jag återigen varit i kontakt med den kirurg som satte in dom på mig. De är nu villiga att ta ut dem och ersätta, men vill inte alls tro att cancer har nått med detta att göra, utan hänvisar till det senaste rönet. Det rönet betyder eg bara att det inte finns någon färdig studie på detta enligt min mening, och det gör inte mig lugnare. För er som går runt med dom här läskiga implantaten, gå in på läkemedelsverkets hemsida, sök på PIP så får ni upp allt som hänt runt detta!

Nu ska jag noga kolla vilka mina alternativ är, för jag vill veta att det blir rätt den här gången, jag vill operera om skiten, få ett nytt bröst där det saknas ett, sen vill jag fan inte hålla på sövas nått mera. Jag har sovit mer på olika operations bord på sista tiden än i sängen. Im sick and tierd of it. 
Har någon av de som läser här gjort en rekonstruktion, vilka proteser har ni använt och hur blev resultatet... undrar hur man kommer fram till vem som är bäst i detta lilla land på att göra nya bröst.... ?
Allt är av intresse! Och ni som kanske inte fått cancer men har PIP implantat, hur tänker ni om det ni har i kroppen efter att ha läst det som kommit fram om dessa?
Missförstå mig rätt, jag vill fortfarande ha bröst, jag ska inte ta ut dem och lämna resten till ödet utan bara se till att det blir rätt och riktigt den här gången!

Bröstimplantat återkallas

Text: TT
Publicerad 23 december 2011 8.12 Uppdaterad 23 december 2011 12.44 
Hälsa.
 Franska myndigheter rekommenderar att skadliga bröstimplantat från företaget PIP, som upptäckts hos bland annat kvinnor i Sverige och Frankrike, ska opereras ut. Experter säger samtidigt att implantaten inte ökar risken för cancer, skriver AFP.
Cirka 30 000 fransyskor och ytterligare tiotusentals kvinnor runt om i världen bär på bröstimplantat från PIP. I Sverige har omkring 2 500 kvinnor fått implantaten inopererade.
Redan i fjol stoppades försäljningen av PIP:s bröstimplantat av myndigheter i flera europeiska länder, däribland Sverige, eftersom ovanligt många silikonimplantat sprack.
Men nu befaras en ökad cancerrisk eftersom åtta fall av brösttumörer konstaterats hos kvinnor som tagit ut de aktuella implantaten. Om implantaten är orsaken till dessa tumörer eller inte, är fortfarande osäkert.
Franska myndigheterna rekommenderar ändå de kvinnor som bär implantaten att operera ut dem, även om landets hälsominister, Xavier Bertrand, poängterar att det inte brådskar.
Läkemedelsverket kommer dock inte att gå ut med någon ny rekommendation till de kvinnor som har PIP-bröstimplantat.
– Jag har nu haft direktkontakt med de franska myndigheterna och av det samtalet står det helt klart att det inte finns något orsakssamband mellan dessa implantat och de åtta fall av brösttumörer som man har upptäckt tidigare, säger Gert Bruse, utredare vid Läkemedelsverket.
TT: Vad kommer de svenska myndigheterna att göra?
– Såsom läget ser ut i dag kommer vi inte att ändra någon rekommendation.
Redan 2009 upptäckte franska myndigheter en ökad tendens till läckage från bröstimplantat av märket PIP. Det visade sig att företaget hade använt en annan typ av gel i sitt silikonhölje än vad myndigheterna hade gett sitt godkännande för.
Myndigheterna förbjöd implantaten och redan dagen efter förbjöd Läkemedelsverket all vidare marknadsföring av dem. Den svenska myndigheten ålade dessutom samtliga nio kliniker i Sverige som opererar in bröstimplantat att erbjuda berörda patienter konsultation.
Frankrike analyserades implantaten. För drygt ett år sedan visade analyserna att gelen innehåller vävnadstoxiska ämnen, det vill säga giftiga ämnen som, eventuellt, ökar risken för cancer.
Implantaten har enbart använts inom kosmetisk bröstkirurgi, inte vid bröstrekonstruktioner.
Sammanlagt har nio kliniker i Sverige satt in PIP-bröstimplantat, uppger Läkemedelsverket. Dessa kliniker är: Reformedica i Örebro, Artistic Plastic Surgery i Halmstad, Proforma Clinic i Stockholm, Nackakliniken i Nacka, Art Clinic i Göteborg, Estetisk kirurgi i Ockelbo, Plastikkirurgi i Hässleholm, Kosmetisk kirurgi i Falköping och Nordmed i Strömstad.
Enligt Läkemedelsverket ska inga implantat av denna typ ha satts in efter den 31 mars 2010. Det var det datum då Läkemedelsverket förbjöd all försäljning och användning av PIP-implantat i Sverige. Enligt myndigheten finns i dagsläget inga skäl att tro att de aktuella klinikerna inte har följt detta.



Kommentarer

  1. Du har inte funderat på Diep Lambå?
    Jag ska få det detta året, jag vet att jag har betydligt mer att ta av än vad du har men då använder man egen vävnad.

    Kram Lisbet

    SvaraRadera
  2. Läskigt hela skiten :( . Hoppas det löser sig och att de står för kostnaden att sätta in nya! Det borde de göra!!!
    Jag vill göra rekonstruktion, men tycker det låter så läskigt att skära ngn annanstans på kroppen... Det ligger ju förmodligen låååångt fram i tiden så jag hinner nog fundera ;)
    Kram Anna B

    SvaraRadera
  3. Hej!! Underligt att dina som mina "halkat" ner. De sa till mig att mina vävnader inte orkade hålla upp implantaten. Vad kan det bero på? Jag håller med dig om att skiten ska ut... O jag kommer gå långt för art få nya, som inte jag ska bekosta! Hoppas allt löper smidigt för dig framöver. Hälsningar Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Har också P.I.P och vill få dem utbytta utan kostnad.
      Någon som har en ide?
      Känner mig jätterädd!
      Hälsningar
      Marie

      Radera
  4. Hoppas du får ordning på dina boobs.. God fortsättning önskar jag dig !

    SvaraRadera
  5. Therese, har du PIP?. Var har du gjort dem? De var det dom sa till mig, att vävnaden inte pallar....men va fan ska dom göra åt det då, och ser dom inte det när dom öppnar upp och stoppar in?

    SvaraRadera
  6. Lisbet, nej för då kommer jag ha två olika bröst, jag måste ju oavsett fixa till det andra oxå eftersom det ser ut som skit. Sen har jag hört att man tar fett från magen? Det blir bara myggbett då, även om jag inte skulle ha nått emot att få bort den helt :)

    Men det är en väldigt intressant grej! Och vad jag sett riktigt snygga resultat!

    SvaraRadera
  7. Japp PIP! Jag var i Falköping på kosmetisk kirurgi. Skumt som ... Undrar om det hänt för många. -Therese

    SvaraRadera
  8. Therese: Ja, det hade varit intressant att veta?! Kanske det är implantaten och inte så mkt vävnaden... det hoppas jag, annars undrar jag hur min vävnad ska klara några implantat överhuvudtaget...

    SvaraRadera
  9. Jag gjorde en profylaktisk bröstoperation och rekonstruktion i KS.Lambån är för komplicerad och jobbig så jag valde implantat och resultaten blev ok, tycker jag. Läkaren som heter Inkeri är väldigt bra, empatisk och tittar på estetiken också. Lycka till!

    SvaraRadera
  10. Jag påbörjade min rekonstruktion i mitten av september.Jag valde expanderprotes,silikonhölje med koksalt i.Har fyllt det fyra ggr nu,ska på återbesök i mitten feb och tappa ut lite,detta för att få ett mer "normalt"häng.SÅ här långt är jag supernöjd.Jag har gjort det på plastikavd på Umas i Malmö.kram Anette

    SvaraRadera
  11. Har P.I.P implantaten, men min klinic gick idag ut med att de erbjuder gratis konsultation och omporetion...men då byter de bara ut implantaten och vad jag förstår kan resultatet påverkas. Även mina har blivit hängiga och jag har fått knölar vid sidan av vänster bröst. Som tur inte bröstcancer men vävnaden är irriterad. Ska bli intressant att se vad kirurgen säger när jag får en tid. Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa! Kan du inte återkomma och berätta hur det gick? De har ju sagt att vävnaden lätt kan bli irriterad om de gått sönder och silikonet innuti når vävnad, det är väl det som hänt alla de som blivit riktigt sjuka av dessa.

      Radera
  12. Verkar inte bara vara mina bröst som halkat ner "pga dålig vävnad"... gjorde lyft och förstoring med PIP bara 6 dagar innan skitimplantaten förbjöds. Dom sa inte ett knyst om att implantaten dragits in varken vid 1a 2a eller 3e återbesöket. I somras tog jag kontakt pga att jag hade ont i brösten, det ena var helt "löst" och platt. Dom sa att det var aaabsolut ingen fara utan helt normalt....alla läkarna var på semester men skulle vara tillbaka om 1-2 månader :S

    Vet inte om detta beror på pip-implantaten men kan tillägga att jag tappat nästan allt mitt hår, konstant är så trött att jag knappt orkar gå ut med min lilla hund eller handla mat, fruktansvärd värk i princip hela kroppen. Allt detta började ca 3 månader efter min operation och läkarna på vårdcentralen kliar sig i huvudet.

    Nu har jag bokat in en ny operation...som jag delvis måste bekosta själv...PGA "MIN DÅLIGA VÄVNAD" tycker det är oerhört märkligt att min vävnad blivit sämre än innan lyftet för inte ens 2 år sedan... Och att vi tycks vara flera som fått samma svar ang att brösten vandrat nedåt...
    Känner mig blåst och lurad. Dom sa att detta var de allra bästa implantaten och jag betalade över 60 000 för lyft och förstoring.
    Och nu ska jag betala ytterligare 30 för samma operation pga att jag har så dålig vävnad....
    *Ledsen*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men detta svar fick jag med, att de aldrig sett detta men att det måste vara fel på min vävnad som inte orkar hålla upp dom... han skulle iof gå in kostnadsfritt och "försöka" lösa problemet, men inte byta ut dem, och det svaret fick jag då de redan var förbjudna i Sverige. Nu låter det lite annorlunda, men jag har inte träffat dem ännu, jag ska försöka ta tag i det, jag är bara så satans jävla arg och trött på skiten att jag inte riktigt orkat och jag vill gärna se mera vad läkemedelsverket kommer fram till.
      Det värsta är ju att jag gjort det av så ytliga skäl som att få bröst, och nu sitter jag med cancer bakom mig, och det kan faktiskt vara på grund av detta... det är åt helvete... Resultatet är att jag bara har ett hängigt bröst kvar. Det är ju toppen....

      Radera
  13. Hej!

    Jag har också PIP implantaten och gjorde mina på kosmetiskkirurgi i Jönköping. Vad har de sagt till dig? Bekostar de ett par nya bröst till dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja... det är lite komplicerat, jag fick tyvärr cancer och har nu bara ett bröst, så jag måste först och främst komma fram till hur jag ska lösa det hela. Men eftersom man behöver en annan sk expander protes när man ska göra nytt bröst så kommer de att byta ut den, vi har inte diskuterat pengarna ännu, men i min värld borde det inte kosta mig något. .... (givetvis bekostar ju landstinget det bröst jag blivit av med, men jag har ju fortfarande ett skitbröst kvar, och landstinget har sina egna plastik kirurger, och jag vill inte göra det ena bröstet på ett ställe och det andra på ett annat... )

      Radera
  14. Jag har gjort min operation i Strömstad, (pip implantat). Gjorde operationen för fem år sedan och är jättenöjd med resultatet. Min läkare har gått ut med att han byter ut implantaten gratis. Ska träffa honom i veckan och behöver inte betala något för konsultation och undersökning.jag har inte bestämt än om jag ska byta ut mina implantat, men självklart är jag orolig. Till er som vill ha en bra seriös läkare som tar sitt ansvar och bryr sig om att sina patienter är nöjda kontakta Clinic Strömstad. Hoppas det löser sig för alla er tjejer//Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att du är nöjd med dom!! Kolla noga och gå på mammografi om du väljer att behålla dom. Sorry, men jag vågar tyvärr inte lita på att det inte var implantaten jag fick cancer av.... det är säkert ingen stor risk... men jag hade inte chansat.

      Radera
  15. Satte in pip dec 2009, har två gånger korrigerat för kapselbilning på båda brösten! Tredje gången nu med kapselbilning på båda sidor , operation i tisdags, läkaren böt ut inplantat till mentor utan att jag fick betala något extra, alla mina korrigeringar har kliniken bekostat.
    Är säker på att kapselbildningarna bildas pga dåliga inplantat, har även känt mig yr och konstig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du fick hjälp!! Hur känns det nu, med dom nya?

      Radera
  16. hej! jag fick reda på att jag hade pip när jag ringde min klinik och frågade. (jag ringde pga den stora smärtan jag kände dagen innan som gjorde att jag blev ligggande.) jag fick komma och träffa läkaren som sa att allt va bra och att vi ska avvakta. dom sa att dom kunde ta ut dom men ersatte inte nya. jag har opeerat brösten 2 gånger och vill inte lägga mer pengar på det! men att gå utan implantat är inget allternativ då jag inte har några bröst alls i mig själv. tycker det är för jävligt att man ska behöva betala dom en gång till. man vill ju inte ha något som är farligt i kroppen och kommer hela tiden oroa sig för om något går fel om man har dom kvar.

    SvaraRadera
  17. Jag tog ut mina PIP den 16 januari i år trots att läkaren tyckte jag kunde vänta på socialstyrelsens rekommendationer. Brösten kändes jätte bra sa han. Min magkänsla sa nåt annat så jag stod på mig och fick en snabb tid. Tur för mig! Det ena inplantatet hade nämligen inget som helst hölje kvar utan såg ut som en klump gammalt lim. Läkaren har aldrig sett någonting liknande. Dom tog vävnadsprov av mig och skickade till patologen för att kolla så jag inte drabbats av något, dom svaren var iaf negativa :-)
    Har haft PIP sen 2009 & för detta betalade jag 48000:- och nu fick jag betala ytterligare 35000:-. Tycker ändå att alla ska ta ut sina PIP.....

    SvaraRadera
  18. Hej!!

    även jag har PIP implantat! Gjorde min operation i november 2009-hade då funderat i flera år på en operation men ville vänta till efter amning o.s.v-tänk vad bra om jag väntat i tre månader till då hade man sluppit oroa sig och betala en massa pengar för en ny operation. vad skall man göra???

    SvaraRadera
  19. Jag vill minska mina bröst med bröst estetik. Behöver en bra plastikkirurg från Turkiet.
    Meme estetiği

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg