Gå ner i vikt, hur gör man....

Ja. Nu, nu ska det ske. Hittade en bild på mig själv i pinsamt lite kläder från April 2009 som är tagen samma dag som jag skulle sätta in dom här satans implantaten, och jag kan konstatera att det var väldigt synd att jag var missnöjd med min kropp då. Den är så liten och fast att det är löljligt. Det fick mig också att tänka att nu är det KRIS... KRIS. Jag MÅSTE ta tag i det här eländet, i den här soptippen till kropp. Den har gått igenom en massa skit, den har verkligen varit en slagpåse det sista året, den har fått gifter som den nästan dog av, det är inte alls konstigt att den ser ut som den gör, den har dessutom legat i träda en längre tid, men nu är det dax att ändra på det! Jag vet att jag sagt detta tidigare, jag kommer aldrig igång :(
Jag inbillar mig att tamoxifenet hjälper kroppen att streta emot en viktnedgång (att gå ned i vikt för mig betyder eg bara att jag vill omfördela storleken och bli fastare, ingen behöver vara orolig att jag stirrar mig blind på siffran, men det handlar ändå om att minska fett%) men sen går det väl heller inte att blunda för att jag faktiskt har nått den fina siffran 35 heller....

Så, nu vill jag ha lite tips, hur kommer ni igång?! Jag behöver både ändra på det jag stoppar i munnen och hur jag rör på mig. Jag har absolut ingen motivation, kanske ev om jag börjar kolla på dom där bilderna varje dag, men då deppar jag väl ihop i stället... hur gör ni, och vad har funkat för er för att komma igång?
Ser man resultat brukar motivationen bli starkare också. Jag vill ha tips :)
Ps, jag tänker absolut inte köpa nått SATS kort... SATS får mig att må ännu sämre, det är nått med deras äckliga hurtiga framtoning som inte funkar, så alla tips förutom SATS...

Trevlig söndag!

Kommentarer

  1. Börja/återuppta ridning?
    Du rör dej, får frisk luft, närhet & kärlek, blir stark och bränner kalorier i ett rasande tempo!
    Häftig känsla att träna sin kropp medan man gör nåt som i sej själv är skojigt... långt ifrån (i mina ögon) träningspass på gym etc som man bara genomlider för att komma i form!
    Det funkar för mej!
    Kram Åsa <3

    SvaraRadera
  2. Håller med Åsa !! Har inga som helst problem att komma iväg och rida vare sig det regnar eller är solsken.. Det funkar för mig, är nere i utgångsvikten och har även minskat ett par kilo till vilket inte gör något alls.. När det gäller mat så försöker jag bara att äta mer av det gröna och mindre socker men är inte fanatisk alls..
    Kram karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Karin och Åsa, om ni bara visste hur GÄRNA jag skulle rida. Man ska inte se besvären utan möjligheterna, men jag bor i stan och tidsmässigt skulle det bli riktigt svårt för mig att rida ett par gånger i veckan. Skulle jag göra det skulle det behöva vara på något privat ställe där jag själv kan bestämma tiderna, och då får man åka en bit, där kommer nästa problem, jag har inget körkort... Varannan vecka är jag ensamstående morsa och då skulle jag behöva ta med min tjej. Jag lovar att det här med ridning är en tanke som återkommer minst en gång i veckan :) Har nu lyckats övertala min mor att jag ska få ha häst hos henne i sommar, så jag och min hästgalna syster samt min dotter ska få rida och ta hand om ett par veckor. Jag är uppvuxen med hästar (och en åsan :) och har saknat dom ända sen det tog slut när jag flyttade iväg och pluggade. ... men kommer jag på nått riktigt bra så är det den bästa motionen ever, och framför allt den roligaste :D

      Radera
  3. Åh, jag förstår dig.
    Jag har samma dilemma.

    Men, löpband, power walks brukar hjälpa.
    Regel: Man ska inte äta mer än vad man tränar :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stoffisen, det är ju så rätt så rätt... stoppar man i sig mer än man rör sig så går det åt fel håll. Och det är just det som hänt. Sen har nya faktorer påverkat mig och min kropp funkar absolut inte som tidigare, det känns som att det sätter snabbare spår att helg fuska.... :(

      Kram!

      Radera
  4. Jag har haft en mycket stor övervikt o lyckades gå ner 23 kilo under 7 månader förra året utan någon form utav motion. Jag har en svår form utan fibromyalgi så jag är näst intill helt stillasittande så jag tänkte prova att minska på kalorierna, det går om man vill.För det första och viktigaste är fasta tider, jag åt 4 gånger per dag. Inget socker, potatis, ris eller pasta. Bytte även ut 2 utav måltiderna till Nutrilett eller dyl. Varannan vecka tillät jag mig lite smågodis el nåt annat sött. Ju längre tid man gjorde så desto lättare blev det och motivationen ökade varje vecka man stod på vågen.
    Önskar dig lycka till... Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har börjat (idag) med kaloritänket, det kan man ju fortsätta köra med när man kommer igång med rörelsen också. jag har inte kropsliga hinder och borde kunna komma ut :)

      Hoppas du mår OK trots dina besvär?

      Kram

      Radera
  5. Ida, du har ju sprungit jättemycket tidigare. Jag har fått (och får fortfarande) fantastiskt fin hjälp av min sjukgymnast, och jag som aldrig har varken konditionstränat eller gymtränat tidigare springer nu 21 km (7 x 3) i veckan på löpband + att jag stryketränar mycket. Satan, vad det bränner fett när man springer! Det i sig har höjt min träningsmotivation till helt oanade höjder. Så mitt tips är: se till att komma i kontakt med en sjukgymnast som är van vid att rehabilitera bröstcancerpatienter och som har tillgång till ett schysst gym. Då får du både en bra introduktion utifrån dina förutsättningar i dag och peppning längs med vägen. Och som du säkert vet, när man väl har kommit igång är träningen självgående - då vill man ju inget annat än att träna mest hela tiden. Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vänta lite, jag kan inte springa på löpband... det går bara inte, inte ens när jag sprang som mest, det är som att studsa studsmatta med full blåsa och skratta samtidigt....hrm. Jag ska inte gå in mer detaljrikt med vad det innebär, men jag kanske inte var den flitigaste med knipövningar efter graviditet.... suck. Men jag lovar dig att det ska bli många mil i vår, många.

      Radera
  6. Har du ingen ridskola i närheten? På vår ridskola kan man göra en deal att man rider varannan vecka. Kanske kan du rida 2 ggr/per vecka under varannan vecka? Det är alltid en början... Precis som Åsa och Karin kan jag kan jag intyga att det är det perfekta sättet att komma igång med träningen! Så kul att man inte ens tänker på att man tränar!!!
    Mina kilon har sakta börjat minska, med betoning på sakta... Jag har tagit hjälp av ett känt koncept, fast jag aödrig någonsin trodde att jag skulle sätta min fot där tidigare...

    Tyvärr avskyr jag att löpträna, men annars är det ju bra, för man kan anpassa det helt efter när man har tillfälle.

    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, Åsa och Karin! Viktig info till Er. Jag och H ska börja på ridskolan nära oss, H börjar på fredag, och jag ska få ta någon lektion så de får avgöra i vilken grupp jag passar.. :D Sen får vi helt enkelt se om det funkar för oss.

      tack för att ni väckte den ... som kändes som en omöjlig ide men som kanske inte alls är det...

      Kram

      Radera
    2. YEESS !!

      Hoppas nu att dottern gillar hästarna också.
      Håller tummarna att det blir bra, själv känner jag ju att utan hästarna och ridning skulle denna cancerresa varit väldigt mycket tyngre och även att komma tillbaka från den..
      Kram,

      Radera
  7. Jag kör Jillians träningsprogram...kolla på min blogg..hon som är tränare på Biggest Looser...sen dricker jag massa smoothies...kolla Olga Rönnbergs blogg på mama också hon tränar enbart hemma...massa kramar Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh huga... Jillian? Henne ser jag i mina mardrömmar... haha. Ska kolla in hennes program!

      Kram!

      Radera
  8. Jag tror stenhårt på det här med plus och minus, ät mindre än du gör av med....Lättare sagt än gjort. Jag brukar motivera mig med att ta fram favvo-kläder och tänka hur gärna jag vill kunna ha dem igen. Själv har jag fem kg som ska bort så fort jag är klar med min bc-behandling. Gillar inte det där med att medicinen stretar emot, jag som troligtvis också kommer att få det när jag är klar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, alltså, jag tror det är kortisonet, och tamoxifenet som är boven i mitt drama. Jag har eg inte alls mkt i vikt som ska bort, men jag har fått fett där jag ALDRIG haft det, och det försvinner liksom inte... hopplöst...

      Radera
  9. Heh... jag skrev just om nåt liknande själv idag. Motivationen för mig är att jag vill göra allt det där som inte är så självklart att jag kan göra längre. Eller kanske kommer kunna göra. Så varför skjuta upp det till en dag när det kan vara för sent?

    SvaraRadera
    Svar
    1. BRA TANKE Therese! Bra, man ska prata mer med sig själv och komma ihåg va fan man råkat ut för och komma ihåg att i morgon kan det vara för sent! Tack :) Kram

      Radera
  10. Har gjort halva min strålbehandling snart o börjat promenera endel o försöker att inte vara alltför glupsk. Jag har många kilo för mycket efter graviditeter o nu cytostatikabeh...suck.
    Jag har anmält mig till en löpartävling som går i augusti, det är min motivation o förstås att jag vill tillbaka till en form som åtminstone påminnner om den jag hade innan alla extra kilon. Har en gång i tiden varit väldigt fysiskt aktiv o saknar det.
    Annica A (skalleannica som nu börjar bli väldigt fjunig på huvudet!tjihoo!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj! Jag var nog mer aktiv under min behandling än jag är nu... nu har jag hamnat i nått "faran är över" tillstånd och vill bara äta och mysa och äta och dricka och... och ... inte gå ut...

      Kul att det kommer fjun!!

      KRAM

      Radera
  11. Vilket gulligt svar! <3
    Håller tummarna för sommarhäst, det låter som en bra plan!
    Ett hett tips är att reka på ridskola, när man väl är där brukar samåkning fixa sej... jag har nog aldrig kört med tomma platser i min bil till/från när jag skjutsat mina flickor!
    Numer har jag mina fina djur nära! Balsam för min själ!
    Lycka till och stort tack för att vi får följa ditt ofrivilliga "äventyr"... lärorikt, inspirerande och tankeväckande!
    En kram så armarna inte räcker till!
    Åsa <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa, har anmält oss till ridskolan! Uppföljning på det kommer :)

      kram!

      Radera
  12. När det är trögt som fan att komma igång med träning ska man vara SNÄLL mot sig själv.
    Börja i det lilla:
    Byt ut EN av dina onyttiga saker mot något nyttigt.
    Kör lite situps och armhävningar framför tv:n.
    Ut och gå 1-2 ggr/v och var NÖJD med det.
    Efter någon månad kan man ta bort ytterligare något onyttigt i dieten och ställa sig och tokdansa i lägenheten några ggr i veckan. Cykla lite, kanske simma nån gång eller spela frisbee med dottern. Våren är på ingång, då blir det lättare/skönare att vara ute och gå/småjogga/sparka boll. Låt det ta sin tid.
    Om man lyckas bli av med 1-2 kg/månad så innebär det 5-10 kg 1:a juli!!! Vore väl ett helt godkänt mål?
    Märta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märta, tack för tips! Jag tror dock att jag funkar helt annorlunda. Jag måste kickstartas ordentligt (men med måtta ;)
      Jag går varje dag, jag har väl fått det att låta som om jag mest ligger i sängen...det gör jag inte, jag går en del, men det är för att jag skiter i bussen och går till tuben och så, jag tränar inte.. det är den motivationen som saknas. Jag har ingen övervikt att bli av med, det framgår väl kanske inte heller. Det är en bra tanke, men den kan jag inte köra på, då väger jag 45kg i Juli, det vore inte sunt ;) Fattar vad du menar och jag tror det är ett jättebra sätt!

      kram!

      Radera
  13. Ser fram emot rapport från det riktiga äventyret... livet, hästarna, skoj och glam för dej och lilla hjärtat!
    Hon ska väl oxå rida, va?!
    På återseende!
    Natti sa Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon börjar på fredag, jag vet inte när det blir dax för mig, men ... jag har äntligen tagit tag i det. Ska bli kul att börja!!

      Radera
  14. Tänk också på att det är bra motion att bara åka till stallet och borsta, sadla, tränsa och mocka! Framför allt gör det under för själen <3. Kram Anna B

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg