Herceptin på spruta

Jag är läskigt dåligt påläst på herceptin. Det är det enda (?) botemedlet, alternativt ett av de bättre botemedlen mot HER2 positiv bröstcancer. Jag har ärligt talat blockerat lite denna gång. ..
"Du har samma cancer som förra gången, det är en metastas"... OK. ... till "oj, du har även HER2 positiv denna gång... så kan det bli". Sen har jag inte brytt mig om vad det betyder. När jag hade cancer sist så var både ett återfall och HER2 de värsta som kunde hända, jag räknade ut mig själv men jag har förstått att det inte behöver vara så längre. Jag lämnar det därhän.

Idag får man (eller i alla fall jag... kanske finns ställen som ff kör med dropp?) den i spruta på "cellgiftsavdelningen" var tredje vecka 17 gånger. Detta är egentligen det enda problemet med sprutan (för utom det uppenbara helvetet varför man ens behöver den...) att man måste till den där avdelningen... ljudet som larmar när  cellgiftet är slut hos patienterna får det att vända sig i min mage på riktigt. Ogillar. Aja... vad är väl en bal på slottet.

Det är väldigt mkt vätska i sprutan, den har en fin nål men det tar en jävla tid att tömma den, och gör man det lite för snabbt så gör det ordentligt ont.

Tog en bild idag. Låt mig presentera livet. Herceptin!

Kommentarer

  1. Åh hu attans! Förstår att det måste göra ont som bara den.Känner mig tacksam att jag "bara" har Zoladex,fet nål men går på ett kick.Får injektion nr 70 på onsdag.
    Kram/Marie-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha.. ja jag får Zoladex oxå. Den gör mera ont än denna...Iaf den jag fått, får nr 2 på torsdag... veckorn går..Kram

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Du behöver inte vara påläst - du har ju mig haha
    Nej men det enda du behöver tjata på dom om är att få UL på hjärtat var 3:e månad.
    Annars är ju herceptinet 'a walk in the park'.
    Jag får krypningar i benen av det men tar magnesium och tycker det hjälper oxå.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg