Mycket som har blivit fel

...sa hon när jag blev hämtad i väntrummet för att få min spruta herceptin. Jag skulle inte ha gjort något uppehåll i behandlingen, det ska inte gå mer än 3 veckor mellan injektionerna... nu har det gått några månader... Sen undrade hon hur mitt hjärta klarat av behandlingen, det kunde jag heller inte svara på då ingen undersökning av mitt hjärta är gjort. Jag har klagat lite på hjärtrytm till onkologen, det trodde han själv hade med min situation att göra (vilket jag inte håller med om men jag kanske har blivit sjuk i huvudet och inte kan känna själv om jag är deprimerad eller stressad över min egen situation...)
Nu känner jag i allafall att jag gärna kan få kolla hjärtat.
 Jag känner ju att jag inte varit särskilt anfådd men jag undrar lite varför jag inte hade någon som helst energi två veckor nyligen, när jag knappt orkade gå från sängen till soffan ... men i går sprang jag och jag är superpigg så det lär knappas vara nått hjärtfel. Eller inte fan vet jag. Jag orkar inte bry mig längre. Det var inte så roligt att vara tillbaka på cellgiftsavdelningen, jag fick en klump i halsen, sen gick det över. Hon frågade vilket cellgift jag fick eftersom jag hämtat mig så bra och redan springer och mår bra, men jag kom inte ihåg. Jag hör mig själv säga "det här vet jag... jag borde verkligen veta det..." men när jag letade i arkivet var det helt blankt. Jag mindes inte. När jag gick därifrån kom det upp.
Min hjärna vill gå vidare nu. Den vill bara att strålningen ska vara över och glömma det här eländet. För det är vad det är gott folk, cancer är ett satans ELÄNDE.  Här är en bild på hur fint märke man får av herceptinsprutan, så ser det ut idag. Det är väldigt mycket i sprutan, det tar en bra stund att injecera så det är väl inte så märkligt att det lämnar spår. Man byter ben var tredje vecka för att låta det andra benet vila lite :)

Kommentarer

  1. Åh hu vilket märke...måste göra ont vid injiceringen. Jag fick Herceptin 2009-2010 men i dropp som tog ett par timmar.Verkar som att föredra men det kräver ju mer resurser i form av övervakning osv. Jag tycker att du ska göra en anmälan till Patientnämnden angående behandlingsmissar,ring till dem så berättar de hur du ska göra. Du borde fått göra ett hjärtultraljud innan första Herceptindosen som ett referensvärde.Jag fick gå och ta hjärtultraljud 1 g om året i 5 år för Herceptinet påverkar tydligen hjärtat under så lång tid. Sedan så har de ju missat att kalla dej på uppföljningsbesök på onkologen! Jag tillhör ett"litet" sjukhus som "bara" har en kirurgmottagning med inhyrd onkolog 1 dag i veckan och en liten behandlingsenhet.Där har allt fungerat klockrent med behandlingar och uppföljningsbesök 1g/halvår. Vid minsta tveksamhet har jag fått göra buk och lung CT och skelettscint. Tyvärr så är vården inte jämställd och likvärdig i alla landsting.
    Ha det gott!
    Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Håller med ovanstående. Detta är inte bra. Man ska ha gjort hjärtkontroller innan samt även under och efter behandling. Jag fick min behandling våren 14. Fick 3 kurer herceptin som injiceras i benet. Känner igen ditt foto, jag såg ofta ut så efter sprutan.
    Man kan drabbas av hjärtsvikt viktigt att följ upp.
    Ja, vården verkar vara så olika i landet. Trots generella riktlinjer.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att höra att de inte följer upp sina patienter bättre, inte ska du som är så allvarligt sjuk behöva ta reda på medicinska åtgärder själv och inte ska du behöva brottas för att få rätt vård. Ledsen blir jag.

    SvaraRadera
  4. Jag känner bara att vilket jävla pajasställe du blir behandlad på. Vad håller de på med???
    Jag känner oerhörd tacksamhet över att Linköping har sån ordning på allt. Patologen tar en jäkla tid men annars är dom super!
    Man blir fan mörkrädd.
    Kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du.... ett av sveriges största universitetssjukhus... det är magiskt liksom....ZzzZzzzz :/

      Radera
  5. Helt galet!!!!
    Jag fick noggranna kontroller av hjärtat under behandlingen och före. Anmäl dem!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg