Fransar och katastrofalt dålig info till unga cancerpatienter

Helt galet!! Det här höll på att hända mig. Nu är jag rätt så säker på att jag inte vill ha fler barn, men det kan inte läkarna som behandlar avgöra. Min bröstkirurg som var den första som träffade mig sa "du kommer vara 40 när du slutat med tamoxifen (östrogendämpande) så det är ingen ide att vi väntar på ägglossning och
plockar ut nått, vi har inte tid med det, din behandling måste komma igång omgående. Klart du får välja själv, men du måste bestämma dig idag". Jag hade inte så många val och
tänkte som hon sagt att om jag ändå inte kan få fler barn innan jag är 40 får jag väl skita i det helt och hoppa över möjligheten. Sen, två dagar innan jag skulle få min första rävcoctail cellgift träffade jag för första gången min onkolog, hon sa "men herregud, det är klart du ska ta chansen att få möjligheten att skaffa fler barn, du är ju bara 34?!". Dagen efter, en dag innan cellgiftet fick jag plocka ut vävnad som artikeln ovan visar. Tamoxifen, som är ett piller för att förhindra återfall hos kvinnor med hormonell cancer ger skydd dubbelt upp så länge man ätit dem vilket betyder att man kan äta dem i låt oss säga tre år, göra uppehåll och skaffa barn, för du har skydd i ytterligare tre utan att äta, sen när man då fått barn kan man fortsätta med dem. Det är såklart individuellt beroende på vilken typ man haft om man
vågar göra så, men i mitt fall skulle det vara möjligt. Även om jag inte tror jag kommer känna att jag vill ha flera barn
så vet man aldrig vad som händer i livet, vad man känner och vill i morgon. Det är skönt att bara veta att det finns
ett nedfruset rör med en möjlighet OM jag skulle vilja.
Ett problem är ju att man inte vill vänta, man vill inte vänta på att det ska vara rätt tid för "äggplockning" det tar för lång tid att komma igång med behandling, men på detta sätt är det möjligt att göra ett litet ingrepp redan samma dag. Enligt den kirurg som gjorde det på mig så är det inte så många barn i världen som kommit till på detta sätt, men utvecklingen går i rasande fart och de tror att det kommer vara vanligt och många kommer att lyckas inom snar framtid. Fan va häftigt det är, och självklart ska varje ung kvinna som råkar ut för det här satans eländet få chansen att senare få barn? Räcker det inte med att man ska dras med den här cancerhistorien resten av livet? Nä, ta hand om alla unga patienter snälla, och gör deras fortsatta långa liv till ett lyckligt! 

Inte helt lätt att få en bild på fransarna, men här är en. Helt klart godkänt för neulash so far. 
Tre små titthål, i naveln, och de två andra syns rätt tydligt. Idag syns det inte så mkt.  Öppningarna är bara tejpade, inga stygn eller nått, bara nått slags klister.

Kommentarer

  1. Wow vilka "vippor" :)
    Det verkar fungera det där neulash trots lite trubbel på vägen.

    Jag fick aldrig nedfruset några ägg. Känns lite trist med tanke på ifall jag nu klarar mig genom denna skiten en gång till så antar jag att jag sabbat mina chanser för gott.
    Jag menar två omgångar utav behandling borde ju ha slått ut det.
    Hur som helst är ju inte det prio ett nu och jag är sååå tacksam att jag har min lille plutt här hemma. Men jag håller med dig. Ge alla kvinnor som går igenom detta en möjlig chans till att i framtiden bilda egen familj.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Ville bara önska en bra dag ...kram Minna

    SvaraRadera
  3. Jag blev aldrig erbjuden att frysa ner ägg, trots att jag bara var 28 år gammal och inte hade några barn sedan tidigare. Vi hade dessutom fått avbryta en fertilitetsutredning pga min diagnos. (Utredningen skulle börja dagen efter jag fick diagnosen). Nu lyckades jag få barn ändå efter cellgiftsbehandlingen men många bli dessvärre sterila.

    SvaraRadera
  4. Wow, vilka fransar!!!
    Mina långa fransar verkar dessvärre försvinna igen :(

    Ha det gott!
    Kram Anna B

    SvaraRadera
  5. Sophie, ja det är verkligen synd, särskilt för så unga kvinnor som dig själv, det finns ju en hel massa år att spela på. Vem vet, de säger ju yngre desto svårare att ta kål på apparaten :) Nu kommer ju din kropp få en väldig massa rävcoctails, men fasen.... Ja, vi får ta hand om dom där fina vi har, det känns som en gåva att man hann med att få barn, jag är inte troende, men om det finns någon jag kan tacka så... tack :)

    Minna: tack! Dagen var bra som bara den, hoppas din var det också!

    Pernilla: Nej dom verkar ju skitdåliga på att ta hand om det där?! Det här med vävnaden är ju hur jäkla enkelt som helst, du sövs ned i ett par minuter, tre hål och sen e det klart! Du kan göra det när som helst i månaden. Dock tror jag det är en skapligt ny företeelse i Sverigen, dvs för typ två år sen tror jag inte de gjorde just detta i samma utsträckning. Va underbart att du kunde få barn ändå?! Nu får vi ge all kärlek till Snygg Prins Pyssling (eller är det katten?) och Fröken H :)

    Anna B: Men du.... nu har mitt hår på huvudet blivit tunnare?! Och brynen glesare igen... va fan alltså?! Det kommer väl igen, men jag får lite iskalla rysningar varje gång det händer .....

    SvaraRadera
  6. En liten fundering.......Läste på en blogg att man inte svettas där man strålat. Är det så? Har själv funderat och tycks märka att det är så när man efter träning är sjöblöt i svett....men inte där. Kanske dum fråga men ingen som upplyst om hur det förhåller sig på den fronten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske lite sent svar men jag strålades 5 dagar i rad 2008, helkropp, och jag svettas fortfarande där man brukar svettas

      Radera
  7. Snygga ögonfransar förresten. Glömde säga det förut. :)

    SvaraRadera
  8. fick ingen fråga om att frysa ägg, jag var var 38, men vi var pålästa och frågade själva. Annars vet jag inte om vi ens fått frågan. Fast det blev inga ägg i frysen ändå, ju. Men det var ju ändå vårt beslut då.
    Bra att man uppmärksammar detta, så att inte unga blir barnlösa helt i onödan.

    SÅ avis på dina fransar, mina är rätt glesa o inte så långa än, men de växer faktiskt...
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Snygga fransar du ! Jag läängtar och applicerar mitt fransväxmedel varje kväll, tror det funkar men än är de inte så långa som dina !

    Hoppas att informationen blir bättre till unga cancerpatienter efter denna uppmärksamhet i media..

    Kram

    SvaraRadera
  10. Funderar på om hårväxten (eller bortfallet) möjligtvis kan ha att göra med att det tar ca ett år för cyton att helt försvinna ur krppen? För i så fall kanske det påverkar cellernas fönyelse??? Någon som vet???

    Kram Anna B

    SvaraRadera
  11. Jag frös in en tredjedel av vänster äggstock 2008 när jag var nyss fyllda 18. Jag hade nästan inget att säga till om utan kvinnohälsan skickade mig på operation på en gång innan jag fick strålbehandling, hade fått cellgifter innan mot min leukemi och var fortfarande fertil då. Men det räckte med helkropps strålning 5 dagar i rad för att bli steril. Är fortfarande ledsen över att inte få upptäcka att mensen uteblivit och få dom glada nyheterna på det vanliga sättet, men jag är otroligt tacksam att jag kan få barn ändå.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg