Sänker förväntningarna

Jag är sur. Jag är sjuk, igen.... det är andra gången den här månaden som jag är sjuk. Min dotter är också sjuk igen, för andra gången. Först spysjukan och nu influensa med en vidrig hosta. Jag är verkligen trött på mitt KASSA immunsystem, men så sitter jag här och irriterar mig, sen tänker jag... men det är bara en förkylning. Det är inte hela världen, det går över, livet är inte över, om ett par dagar mår jag perfa igen.

Maulou i "efter tio" sitter i TV4s studio och snackar om sitt program som hon ska ha idag. Hon säger "jag har en stark historia idag, en man som drabbats av flera tragedier i sitt liv, och menar att det gjort honom till en lyckligare människa". Först tänker jag "yeah right"... för att det låter så fel. Bakvänt, men han har rätt...
Jag har på mellan 2008-2012 varit med om tre cancerfall, mitt eget, min makes och min morfars. Jag fyller 37 i år. Men jag är en lyckligare människa idag, det är jag faktiskt. Och nu vet jag varför, hon sa något som jag inte kommit fram till själv, man sänker förväntningarna på livet. Det har gjort oss olycksfåglar till lyckligare människor.

Jag tror på det här. Jag har sänkt förväntningarna på hur mitt liv ska bli, fungera och kännas, nu har jag möjligheten att känna det lilla, hur fint det kan vara, det lilla lilla. Alltså att leva i nuet kan man väl säga. Att inte hela tiden längta och vänta på det som komma skall, utan glädjas åt en helt vanlig frisk dag, eller glädjas åt den dagen då man känner att förkylningen är på väg bort... eller.. ja, små saker. Jag kan faktiskt det nu, det kunde jag inte förut.
Jag tittar på min dotter flera gånger om dagen och oavsett hur sur eller arg eller frustrerad eller underbar hon än är fylls jag varje gång av värme. Jag är så stolt... jag är så stolt över henne, över den lilla personen hon är. Jag har inga stora tankar av vad hon kan bli, utan tänker bara att om hon är en sådan här empatisk person även när hon växer upp så kommer det går bra. Får hon bara vara frisk.

Oj. Nu komm alla känslorna på en och samma gång. ..

Även människor som inte varit med om en massa jävligt tråkiga och hårda grejor, sånt man inte vet om ska överleva eller ta sig ut kan sänka förväntningarna på sin liv och må lite bättre. Värt att fundera på!

Tyvärr blir många väldigt rädda av det dom varit med om, särskilt de som själva blivit drabbade, och de kan inte alltid se framåt eller bli lyckliga igen, utan lever med skräcken att bli sjuk igen. Jag tror det kan ta tid, man måste föröka stänga av rädslan, och kanske tom gifta sig med tanken på att livet inte blir lika långt som man trodde, och i och med det leva på lite extra, känna efter varje dag i stället för att stressa fram livet. Hur gör man det då... vet inte. Jag vet bara att jag mår bättre än någonsin just nu. Ja psykiskt alltså, för jag är väldigt fökyld... men jag slutar vara sur och ser nu framemot morgondagen och hoppas att det känns bättre då. Jag har iaf inte cancer.... ;)

Kram på Er


Kommentarer

  1. Ett elände med alla dessa förkylningar mm. Personligen har jag i några år tagit ett preparat som heter Probi Frisk (frystorkade bakterier) som finns på Apoteket. Har inte varit förkyld på dessa 2 år trots att jag tidigare ständigt var vissen och snuvig. Du kanske ska prata med din doktor innan du provar. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Så sant!!!

    Fyll på med Mivitotal (hälskost), för att hjäla kroppen att återhämta sig!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Helt sant det du skriver - håller med dig till fullo!
    Man lär känna sig själv efter nåt sådant här och man blir aldrig densamma igen. Jag vet precis vad du menar - man lär sig leva i NUET. Önskar fler gjorde det!

    Krya på er!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh jag blir verkligen glad av vad du skriver. Att du lärt dig vad livet är. Önskar dig och dig dotter allt gott. Kram till dig / Maggan

    SvaraRadera
  5. Så kloka ord. Så där försöker jag också tänka och upplever det hela. Gläds över saker i mycket större utsträckning nu. Kram och krya på dig!

    SvaraRadera
  6. Fina tänkvärda ord. Kan inte fatta vad cancer du har fått deala med på bara några år.
    Jag känner mig träffad i sista stycket. Är så jäkla rädd. Hjärtat slår! Tänk om nåt mer händer? Tänk om nåt händer mina närmaste. Är inte ute ur den oron. Känner mig sårbar. Usch!

    SvaraRadera
  7. Så sant så sant!
    Har inte tänkt på det just så... häromdan sa nån till mej "Jag förstår inte hur du alltid kan vara så glad?!"
    Men jag vet vad riktiga bekymmer innebär, gläds i nuet, sållar bort småsaker som stör och unnar mej göra precis som jag vill!
    Ja, jag har insett att jag är lyckligt lottad!
    Jag är lycklig!
    Stor kram <3

    SvaraRadera
  8. Bästa Krya på Er!
    Fy vad det är traggligt när sjukdomar kommer och går hela tiden.
    Surt men livet :(

    Kram
    Stoffe

    SvaraRadera
  9. FY FAN vad bra skrivet! Huvudet på spiken! Man sänker förväntningarna, sååå sant! Kram & Trevlig Helg! /Ann

    SvaraRadera
  10. Bra skrivet! Älskar dina tavlor!

    SvaraRadera
  11. Så bra! Jag tror att man omvärderar livet en hel del när det händer svåra saker i ens liv, det behöver inte vara så illa som cancer. Jag är också en lyckligare människa idag. Jag har förändrat nästan hela mitt liv, genom att omvärdera allt jag haft och numera har. En sak är helt säker; det är inte pengar som gör en lycklig, det är allt det där lilla runt omkring en.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg