Konstigt nog föredrar jag "bröstvårta" framför "mamill"



Ja. Bröstvårta heter tydligen maill på "fackspråk". Hej Ida, välkommen för operation av mamill.... vi får väl i allafall hoppas att det är en bröstvårta dom snackar om... så jag inte kommer hem med nått annat konstigt.

Den 10 april ska jag alltså få en ny vårta... en fejk, men ändå. En vårta är alltid en vårta. Konstigt namn? Bröstvårta? Finns ju ingenstans man eg vill ha en vårta på kroppen? Fast... mamill... jag vet inte... jag föredrar nog ändå det gamla hederliga vårtnamnet.

Annars tycker jag att livet leker. Jag har mått väldigt illa ett tag, varje dag. Känslan går att jämföra med att vara gravid, men så är icke fallet. Antingen är det matförgiftningen jag åkte på för några veckor sen, eller så är det någon biverkan av medicinerna. Jag mår alltid sämst efter intag på morgonen. Funderar på att börja ta dem på kvällen i stället så kanske man sover "över" illamåendet. Vilken tid på dygnet tar ni era mediciner?

Nu har jag påbörjat blodprover för att vara med i ett forskningsprojekt där man mäter tamoxifen i blodet. Idag ges en standarddos på 20 mg dagligen till alla utan hänsyn till till individuell variation i hur det omsätts i kroppen vilket kan göra att en del får för svag effekt, och en del för stark effekt och biverkningar. Tamoxifen gör ingen verkan förens det processats av levern, och det är vad som kommer ut efter den som gör verkan. Denna kan alltså variera från person till person.
Anledningen till jag är med är för att man diskuterat om jag eg skulle ha fått den här sprutan som stänger av östrogenproduktionen helt, men de kom nu på senaste diskussionen fram till att inte ge mig den nu, att den inte skulle effekt för att det är för sent, jag skulle ha börjat med den direkt efter strålning och start av tamoxifen, nu skulle den inte ge mig något skydd, bara biverkningar. Dock funderas det om jag verkligen tar upp tillräckligt med tamoxifen. Det händer att man har mens som vanligt efter en sådan här behandling, men det är inte det vanliga. Ju yngre man är, desto vanligare, men nu börjar jag närma mig de fina 40, så jag är inte purung, men efter 2 år med tamoxifen har kroppen inte gett med sig och verkar mest skita i denna medicinering som ska hålla östrogenet i schack. Jag har inga biverkningar där man kan fastställa att det är tamoxifenet, (förutom psyket, det är fastställt att jag inte blir happy happy av tamoxifen) Normala biverkningar som ont i kroppen, utebliven mens, vallningar håller sig borta. Jag har inte ont, jag är inte varm, jag har mens som är mer regelbunden än någonsin.

Jag är fetare än någonsin... men det tror jag hänger med från kortisonet, stillasittande och den snabba uppgång jag fick i samband med de tre första omgångarna av FEC 100. (opps nu fick jag en illamående attack... ) vikten kan nog också ha med åldern att göra, och kroppen har kanske inte behandlats så bra de sista åren. Misstänker att en cellgiftsbehandling kan fucka upp kroppen på alla sätt rätt ordentligt. Sen leker man rätt kraftigt med dessa kända hormoner .....

Annars då.... jo. Som vanligt, jobbar, är morsa och sover. Jo, såklart målar jag. Utav bara satan :) Gör en del tavlor med rosa band och skänker någon hundring från varje tavla till cancerfonden (belopp beroende på storlek, jag tar bara betalt vad det kostar så det är inga dyra tavlor). Ska göra ett par tavlor och försöka sälja i Oktober 2013 och skänka 100% till cancerfonden. Det känns bra.

Nu hoppas jag ni har en riktigt fin påsk, jag ska rulla in i köket och göra lite nytta med alla färgerna.

GLAD PÅSK!

Kommentarer

  1. Men Ida, varför mår du illa?! Du har väl inte gjort det innan!?! Fast det kan ju säkert som sagt ändra sig efter hand. Jag tog Tamoxifen på morgonen men i höstas på tåget till jobbet märkte jag att jag alltid mådde illa. Svängde om och tog dom till natten, det hjälpte! Nu har jag mått illa enstaka gånger, typ om jag är för varm, eller stressad eller trött. Men det är mycket bättre.

    Jag gillar den här sista tavlan mycket. Fint av dig att ge till Cancerfonden! Jag har ju också gjort lite så med smycken, serietecknade små tidningar jag sålt, men just nu inte nått.
    Kram o glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra fråga!! Jag fattar inte. Och det är ett sådant där diffust illamående som sitter och molar i mellangärdet :( Jätte tröttsamt. Sen är jag så där galet trött igen. Hade jag inte vetat till 100% att jag inte är gravid hade jag misstänkt det, alla symptom. Nej jag har inte alls mått illa, inte en enda gång vad jag kan minnas? Ska testa att ta dem till kvällen i stället! Börjar med det idag,

      Radera
  2. Ps
    Blir det tatuering och sedan vårta?! Eller tvärtom eller bara det ena?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först vårta. Dom drar i skinnet och snurrar till nått... jättemärkligt.. men det ska tydligen kunna bli fint... sen väntar tatuering några månader senare.

      Radera
  3. Följer dig med stor nyfikenhet. Tar tamoxifen och spruta sen snart ett år. Svettas järnet men känner inget illamående. Lederna känns stela och gör ont fast det kan ju vara min ålder också; snart fyrtioåtta...hmmm...
    Tar tabletten innan frukost. Ska få tid till "bröstvårtetatuering" snart.
    Fina tavlor.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Kul med vårta snart ?! Kram kram!

      Radera
  4. Hej Marika! Har du fått vårta redan eller hoppar du den? Jag ska också tatueras, men först några månader efter att "mamillen" är på plats ;) Kram !

    SvaraRadera
  5. Hej Ida! Mådde jätteilla när jag tog Tamoxifen på morgonen blev rek. att ta dem till natten istället vilket hjälpte mig. Känner av det ibland men inte lika illa. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Va gött... då måste det nästan vara tamoxifen. Nu har jag ju ätit dom i två år, och tycker det är märkligt att det dyker upp nu, men nått är det och illa mår jag, så... jag ser ingen annan förklaring. Har inte börjat ta dem kvällstid ännu, för jag går av gammal vana till skåpet i ottan nästan i sömnen och gapar stort... Men det ska göras. Tack! Kram

      Radera
  6. Hej, jättefina tavlor:)jag tar min tablett på kvällen o jag känner inte av något illamående.apropå t-shirten så finns de att beställa på zazzle.se skriv rosa bandet tshirt i sök,det finns en hel massa olika tryck att välja bland.jag har beställt därifrån.kram Anette

    SvaraRadera
  7. Hej Ida
    Har fått upp mina tavlor nu och de blev kanon bra!
    Jag tar mina tabletter efter middagen på em/kvällen.
    Vad fina dina nya tavlor är! Och till gott ändamål :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg